Ekspert: Elbiler skal opbevares separat

Det skabte stor opmærksomhed, da Maritime Danmark tidligere på måneden bragte en historie om, at det norske rederi Havila Kystruten, der driver færgesejlads langs den norsk vestkyst, ikke længere vil medtage el- og hybriddrevne biler.

PR Foto.

Af Martin Uhlenfeldt MaritimeDanmark

Beslutningen blev taget efter, at rederiet havde modtaget en risikoanalyse udført af eksterne eksperter i det norske firma Proactima.

”En eventuel brand i el-, hybrid- eller brintbiler vil kræve ekstern redningsindsats og kan bringe mennesker om bord og skibene i fare. Vi tager sikkerhed seriøst, og det er naturligvis en risiko, vi under ingen omstændigheder er villige til at tage”, siger Bent Martini.

Havila Kystruten arbejder nu på at finde gode løsninger, der kan minimere risikoen ved at transportere denne type køretøjer i fremtiden.

Herhjemme vil en ekspert i Lithium-ion batterier, Thomas Krebs, ikke gå helt så langt som til at anbefale, at man undlader at transportere elbiler på færger.

Men han opfordrer kraftigt til, at man indretter færgerne, så det er muligt at håndtere en brand i et Lithium-ion batteri i en elbil, hvis en sådan skulle bryde ud.

”Min anbefaling er, at elbiler placeres i et aflukke for sig selv. Specielt indrettet med sprinkleranlæg nedefra og oppefra, og separeret fra resten af vogndækket så farlige gasser ikke spreder sig til resten hele vogndækket. Alternativt - at elbilerne anbringes på et særligt areal på åbne vogndæk med sprinkleranlæg monteret nedefra”, siger Thomas Krebs, direktør i Arbejdsgiver- og Brancheorganisationen for autoskadebranchen, Skad, til Maritime Danmark.

Thomas Krebs er uddannet ingeniør og har fulgt udviklingen af elbiler gennem mange år. Herigennem har han tilegnet sig et indgående kendskab til Lithium-ion batterier.

”Man skal huske på, at brand i et Lithium-ion batteri udvikler sig ekstremt hurtigt. Vi taler om ganske få minutter. Og at branden udvikler meget farlige hydrogenfluorid gasser, der risikerer at ødelægge lungevæv permanent”, siger Thomas Krebs.

Undersøgelser viser, at i 30-40 procent af de tilfælde hvor der opstår brand i en elbil, er det batteriet der brænder. I de fleste tilfælde er der tale om en almindelig brand, der kan slukkes på almindelig måde.

”Men sådan er det ikke ved brand i et Lithium-ion batteri. Disse batterier indeholder en oxygencelle, hvilket betyder at branden er selvforsynende med ilt, og derfor kan branden ikke slukkes på traditionel vis. Ved hjælp af vand kan man køle processen ned, og derved begrænse udviklingen”.

Et brændede Lithium-ion bilbatteri der ikke køles ned, udvikler temperaturer på langt over 1000 grader, mens det aluminium som f.eks. hurtigfærger hovedsageligt er bygget af, har et smeltepunkt på under 700 grader.

”En selvstændig udfordring er, at bilerne står meget tæt på vogndækket. Man kan jo dårligt nok komme ud af bilerne. At nå frem til bilerne i tilfælde at en brand, er en udfordring i sig selv”, siger Thomas Krebs, der ud over direktørposten bl.a. medlem af en tværministeriel arbejdsgruppe vedr. elbiler.

Hans sidste råd er tindrende klart:

”Man skal helt sikkert undlade at lade elbiler under overfarten, der er alt for farligt”, siger Thomas Krebs, der samtidig oplyser, at forskere arbejder på at fremstille en ny type batterier til elbiler, som ikke er nær så farlige som Lithium-ion batterier.

Men de nye batterier er ikke færdigudviklede, og endnu for dyre til masseproduktion.

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

22.08.2025Maritimedanmark.dk

Rederi i stort underskud – satsning på Go Nordic Cruiseline trækker ned

22.08.2025Maritimedanmark.dk

Flere tankskibe tilbageholdt efter dansk indsats mod skyggeflåden

22.08.2025Maritimedanmark.dk

Hemmelig dansk drone afsløret på våbenmesse

21.08.2025Maritimedanmark.dk

Ukrainsk mand anholdt i Italien mistænkt for Nord Stream-sabotage

21.08.2025Maritimedanmark.dk

Eksterne brandfolk om bord på Marie Maersk

21.08.2025Maritimedanmark.dk

DFDS pauser hurtigruten til Jersey i vinterhalvåret

20.08.2025Maritimedanmark.dk

40 mio. kr. fra fond skal omsætte Vækstteamets anbefalinger

20.08.2025Maritimedanmark.dk

Dansker forlader chefjob i Trafigura

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Genopslag - Hjarnø Færgefart S/I søger ny overfartsleder

Hjarnø Færgefart søger en udadvendt og serviceminded overfartsleder til at stå for den daglige ledelse og drift af vores lille færge M/F Hjarnø samt Cykelfærgen Lille Hjarnø

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

29.09.2025

Skoleskibet Danmark

Overstyrmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger overstyrmand til fast stilling på 1:1 ordning.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

09.09.2025

Horsens Kommune

Skibsassistent-afløser til Endelavefærgen søges

Endelave færgefart søger en skibsassistent-afløser til ansættelse snarest muligt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

06.09.2025

Fred.Olsen Windcarrier

Operations Manager - Nautical Department

Join us and help drive the transition to a greener future at sea.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.08.2025

KNOT MANAGEMENT DENMARK A/S

Vi søger 1. styrmand til vores flåde af DP2-shuttle tankskibe i international fart.

En forudsætning for at komme i betragtning til denne stilling er, at du har DP-Unlimited certifikat og har erfaring som 1. styrmand i en stilling der kræver STCW II/1. Ligeledes vil erfaring med sejlads på tankskibe være en fordel.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Hovmester til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger hovmester til fast stilling på 1:1 ordning. Det Blå Danmark efterspørger dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

23.08.2025

Småøernes Færgeselskaber

Grenaa-Anholt Færgefart søger en befaren skibsassistent til fast stilling i en 1:1 tørn

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.09.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Benzene Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about benzene and where you may be exposed to it, what might happen if you are exposed, and the precautions you can take to stay safe. This course follows OSHA's Benzene Standard (29 CFR 1910.1028).

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Back Safety Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to educate about the common causes of back injuries and outline preventative and reactive measures that can be taken to avoid them.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course