Ekspert: Elbiler skal opbevares separat

Det skabte stor opmærksomhed, da Maritime Danmark tidligere på måneden bragte en historie om, at det norske rederi Havila Kystruten, der driver færgesejlads langs den norsk vestkyst, ikke længere vil medtage el- og hybriddrevne biler.

PR Foto.

Af Martin Uhlenfeldt MaritimeDanmark

Beslutningen blev taget efter, at rederiet havde modtaget en risikoanalyse udført af eksterne eksperter i det norske firma Proactima.

”En eventuel brand i el-, hybrid- eller brintbiler vil kræve ekstern redningsindsats og kan bringe mennesker om bord og skibene i fare. Vi tager sikkerhed seriøst, og det er naturligvis en risiko, vi under ingen omstændigheder er villige til at tage”, siger Bent Martini.

Havila Kystruten arbejder nu på at finde gode løsninger, der kan minimere risikoen ved at transportere denne type køretøjer i fremtiden.

Herhjemme vil en ekspert i Lithium-ion batterier, Thomas Krebs, ikke gå helt så langt som til at anbefale, at man undlader at transportere elbiler på færger.

Men han opfordrer kraftigt til, at man indretter færgerne, så det er muligt at håndtere en brand i et Lithium-ion batteri i en elbil, hvis en sådan skulle bryde ud.

”Min anbefaling er, at elbiler placeres i et aflukke for sig selv. Specielt indrettet med sprinkleranlæg nedefra og oppefra, og separeret fra resten af vogndækket så farlige gasser ikke spreder sig til resten hele vogndækket. Alternativt - at elbilerne anbringes på et særligt areal på åbne vogndæk med sprinkleranlæg monteret nedefra”, siger Thomas Krebs, direktør i Arbejdsgiver- og Brancheorganisationen for autoskadebranchen, Skad, til Maritime Danmark.

Thomas Krebs er uddannet ingeniør og har fulgt udviklingen af elbiler gennem mange år. Herigennem har han tilegnet sig et indgående kendskab til Lithium-ion batterier.

”Man skal huske på, at brand i et Lithium-ion batteri udvikler sig ekstremt hurtigt. Vi taler om ganske få minutter. Og at branden udvikler meget farlige hydrogenfluorid gasser, der risikerer at ødelægge lungevæv permanent”, siger Thomas Krebs.

Undersøgelser viser, at i 30-40 procent af de tilfælde hvor der opstår brand i en elbil, er det batteriet der brænder. I de fleste tilfælde er der tale om en almindelig brand, der kan slukkes på almindelig måde.

”Men sådan er det ikke ved brand i et Lithium-ion batteri. Disse batterier indeholder en oxygencelle, hvilket betyder at branden er selvforsynende med ilt, og derfor kan branden ikke slukkes på traditionel vis. Ved hjælp af vand kan man køle processen ned, og derved begrænse udviklingen”.

Et brændede Lithium-ion bilbatteri der ikke køles ned, udvikler temperaturer på langt over 1000 grader, mens det aluminium som f.eks. hurtigfærger hovedsageligt er bygget af, har et smeltepunkt på under 700 grader.

”En selvstændig udfordring er, at bilerne står meget tæt på vogndækket. Man kan jo dårligt nok komme ud af bilerne. At nå frem til bilerne i tilfælde at en brand, er en udfordring i sig selv”, siger Thomas Krebs, der ud over direktørposten bl.a. medlem af en tværministeriel arbejdsgruppe vedr. elbiler.

Hans sidste råd er tindrende klart:

”Man skal helt sikkert undlade at lade elbiler under overfarten, der er alt for farligt”, siger Thomas Krebs, der samtidig oplyser, at forskere arbejder på at fremstille en ny type batterier til elbiler, som ikke er nær så farlige som Lithium-ion batterier.

Men de nye batterier er ikke færdigudviklede, og endnu for dyre til masseproduktion.

Relateret indhold

22.05.2024Maritimedanmark.dk

Høj Nordic Marine Contractor øgede bundlinje og egenkapital

22.05.2024Maritimedanmark.dk

Byggeplaner: Tre af de største danske værfter positive

21.05.2024Maritimedanmark.dk

Medie: Norden har købt to tørlastskibe for 1 mia. kr.

21.05.2024Maritimedanmark.dk

Containerskib endelig flyttet - næsten to måneder efter bro-kollaps

20.05.2024Maritimedanmark.dk

Skib blev sejlet på grund med vilje

19.05.2024Maritimedanmark.dk

Kaptajn anholdt efter kollision

18.05.2024Maritimedanmark.dk

Vil erstatte ø-færge med bro

18.05.2024Maritimedanmark.dk

CMA CGM overskud på 785 mio. dollar

Jobmarked

Se alle

ROYAL ARCTIC LINE

Spændende og udfordrende job på Grønlands mest unikke arbejdsplads til søs – Kok søges til passagerskibet Sarfaq Ittuk.

Højsæsonen er så småt skudt i gang og vi søger derfor en engageret kok, der sammen med skibet Køkkenchef og ungkok kan være med til, at give gæsterne en uforglemmelig oplevelse ombord på Sarfaq Ittuk.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fjord Line Danmark

Kok

Da sommersæsonen nærmer sig skal Fjord Line bruge ekstra besætning til vores hold af Superhelte. Derfor søger vi dygtige kokke, som ønsker at prøve kræfter med livet til søs, samt opleve en helt ny type af frihed.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fjord Line Danmark

Juniormester

Fjord Line søger lige nu en juniormester, der er klar til at opnå sin sejltid.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Søfartens Ledere

Dygtig og erfaren faglig sekretær/faglig konsulent til Søfartens Ledere

Er du en stærk forhandler med en passion for ansættelsesretlige problemstillinger samt rådgivning til medlemmer? Hvis ja, så søg stillingen her og vær med til at gøre en forskel for lederne i det maritime Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.06.2024

DanPilot

Bådførere søges til Skagen

DanPilot søger bådførere til lodsstationen i Skagen

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

21.05.2024

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektør til Søfartsstyrelsen

Vil du være en del af Søfartsstyrelsens arbejde med at påvirke fremtidens rammer for skibsfartens grønne omstilling og teknologiske udvikling?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

28.05.2024

Færgesekretariatet

Sekretariatschef

Færgesekretariatet søger en ny sekretariatschef.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

02.06.2024

Søfartsstyrelsen

Søfartsstyrelsen søger en projektleder

Søfartsstyrelsen søger en projektleder til Regulatory Future Lab (Future Lab)

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

29.05.2024

MARPRO Search & Selection

Shipping Trainee

Are you dreaming of unfolding your talent and to work with shipping in an international agency company where no two days are alike? Then we can offer you an exciting and developing apprenticeship at Leth Danish Straits a subsidiary to Leth and Inchcape Shipping Services.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

23.05.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (GOC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A2, A3 eller A4 (MF/HF m.m.)

Dato

06.06.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.08.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark