Ekspert: Elbiler skal opbevares separat

Det skabte stor opmærksomhed, da Maritime Danmark tidligere på måneden bragte en historie om, at det norske rederi Havila Kystruten, der driver færgesejlads langs den norsk vestkyst, ikke længere vil medtage el- og hybriddrevne biler.

PR Foto.

Af Martin Uhlenfeldt MaritimeDanmark

Beslutningen blev taget efter, at rederiet havde modtaget en risikoanalyse udført af eksterne eksperter i det norske firma Proactima.

”En eventuel brand i el-, hybrid- eller brintbiler vil kræve ekstern redningsindsats og kan bringe mennesker om bord og skibene i fare. Vi tager sikkerhed seriøst, og det er naturligvis en risiko, vi under ingen omstændigheder er villige til at tage”, siger Bent Martini.

Havila Kystruten arbejder nu på at finde gode løsninger, der kan minimere risikoen ved at transportere denne type køretøjer i fremtiden.

Herhjemme vil en ekspert i Lithium-ion batterier, Thomas Krebs, ikke gå helt så langt som til at anbefale, at man undlader at transportere elbiler på færger.

Men han opfordrer kraftigt til, at man indretter færgerne, så det er muligt at håndtere en brand i et Lithium-ion batteri i en elbil, hvis en sådan skulle bryde ud.

”Min anbefaling er, at elbiler placeres i et aflukke for sig selv. Specielt indrettet med sprinkleranlæg nedefra og oppefra, og separeret fra resten af vogndækket så farlige gasser ikke spreder sig til resten hele vogndækket. Alternativt - at elbilerne anbringes på et særligt areal på åbne vogndæk med sprinkleranlæg monteret nedefra”, siger Thomas Krebs, direktør i Arbejdsgiver- og Brancheorganisationen for autoskadebranchen, Skad, til Maritime Danmark.

Thomas Krebs er uddannet ingeniør og har fulgt udviklingen af elbiler gennem mange år. Herigennem har han tilegnet sig et indgående kendskab til Lithium-ion batterier.

”Man skal huske på, at brand i et Lithium-ion batteri udvikler sig ekstremt hurtigt. Vi taler om ganske få minutter. Og at branden udvikler meget farlige hydrogenfluorid gasser, der risikerer at ødelægge lungevæv permanent”, siger Thomas Krebs.

Undersøgelser viser, at i 30-40 procent af de tilfælde hvor der opstår brand i en elbil, er det batteriet der brænder. I de fleste tilfælde er der tale om en almindelig brand, der kan slukkes på almindelig måde.

”Men sådan er det ikke ved brand i et Lithium-ion batteri. Disse batterier indeholder en oxygencelle, hvilket betyder at branden er selvforsynende med ilt, og derfor kan branden ikke slukkes på traditionel vis. Ved hjælp af vand kan man køle processen ned, og derved begrænse udviklingen”.

Et brændede Lithium-ion bilbatteri der ikke køles ned, udvikler temperaturer på langt over 1000 grader, mens det aluminium som f.eks. hurtigfærger hovedsageligt er bygget af, har et smeltepunkt på under 700 grader.

”En selvstændig udfordring er, at bilerne står meget tæt på vogndækket. Man kan jo dårligt nok komme ud af bilerne. At nå frem til bilerne i tilfælde at en brand, er en udfordring i sig selv”, siger Thomas Krebs, der ud over direktørposten bl.a. medlem af en tværministeriel arbejdsgruppe vedr. elbiler.

Hans sidste råd er tindrende klart:

”Man skal helt sikkert undlade at lade elbiler under overfarten, der er alt for farligt”, siger Thomas Krebs, der samtidig oplyser, at forskere arbejder på at fremstille en ny type batterier til elbiler, som ikke er nær så farlige som Lithium-ion batterier.

Men de nye batterier er ikke færdigudviklede, og endnu for dyre til masseproduktion.

Relateret indhold

26.07.2024Maritimedanmark.dk

Blue Water investerer markant i Grønland

25.07.2024Maritimedanmark.dk

Hafnia Nile skal tømmes for last

23.07.2024Maritimedanmark.dk

Norden køber norske Norlat Shipping

20.07.2024Maritimedanmark.dk

Besætningsmedlem på Maersk skib omkommet

19.07.2024Maritimedanmark.dk

Maersk containerskib i flammer

19.07.2024Maritimedanmark.dk

Hafnia tankskib kolliderer med supertanker

17.07.2024Maritimedanmark.dk

Rederne lægger større vægt på biodiversitet

16.07.2024Maritimedanmark.dk

Torm køber otte tankskibe og sælger et

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Navigatør (Afløser) til Færgen Bitten Clausen

Er du en erfaren navigatør, der gerne vil stoppe på langfart eller holde en pause fra udmønstringerne og vil du stadig fortsætte som navigatør men gerne være hjemme hver aften? Det kan også være at du gerne vil sejle lidt færge i dine hjemmeperioder? Eller allerede er gået i land men mangler lidt duften af hav? Så er dette måske noget for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

14.09.2024

MARPRO Search & Selection

Area Sales Manager - Retrofit market

Are you a professional relationship builder with solid experience in technical sales in the maritime industry? Do you aspire to work in an environment that make vessels a greener and safer place to work?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Søfartsstyrelsen

Kontorchef til Sikre Farvande

Trives du i et fagligt stærkt miljø med mange udfordringer? Og har du mod på at lede en effektiv driftsorganisation? Så er du måske vores nye kontorchef for Sikre Farvande.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

04.08.2024

DanPilot

DanPilot søger en datatekniker-elev med speciale i programmering

Har du lyst til at få din uddannelse hos DanPilot, hvor vi er i gang med en digitaliseringsrejse?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

06.08.2024

DanPilot

Disponenter til Danmarks største lodsfirma søges

Har du erfaring indenfor spedition eller kendskab til mandskabs- eller materialedisponering – og trives du i en travl såvel som omskiftelig hverdag, hvor boldene bliver kastet højt i vejret og skal gribes igen? Så er du måske DanPilot’s nye disponent.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.08.2024

Grenaa-Anholt Færgefart

Grenaa-Anholt Færgefart søger én Befaren Skibsassistent til fast stilling med ansættelses snarest muligt

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Sail Event Aarhus

Skipper til M/S Helene

Sail Event Aarhus ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Kaptajn på Skoleskibet DANMARK

Et helt unikt og spændende job Skoleskibet DANMARK er et smukt sejlskib fra 1933 og en moderne maritim uddannelsesinstitution. Skoleskibet har også en repræsentativ rolle som en sejlende ambassade, for Det Blå Danmark. Skoleskibet DANMARK har to kaptajner, hvoraf denne ene nu har valgt at gå i land, hvorfor denne spændende og helt specielle stilling er ledig til besættelse i efteråret 2024.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

11.08.2024

Saga Shipping A/S

Saga Shipping – søger personale til vores fartøjer

Er Skagen noget for dig…. Tag udfordringen op…

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Saga Shipping A/S

Shipping Medarbejder til Skagen

Saga Shipping er en del af Wrist Ship Supply, en af verdens største skibshandler, indenfor den globale shipping industri. Vi tilbyder en bred vifte af service ydelser til den globale shippingindustri – ikke 2 dage er ens !.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.08.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark