Ekspert: Elbiler skal opbevares separat

Det skabte stor opmærksomhed, da Maritime Danmark tidligere på måneden bragte en historie om, at det norske rederi Havila Kystruten, der driver færgesejlads langs den norsk vestkyst, ikke længere vil medtage el- og hybriddrevne biler.

PR Foto.

Af Martin Uhlenfeldt MaritimeDanmark

Beslutningen blev taget efter, at rederiet havde modtaget en risikoanalyse udført af eksterne eksperter i det norske firma Proactima.

”En eventuel brand i el-, hybrid- eller brintbiler vil kræve ekstern redningsindsats og kan bringe mennesker om bord og skibene i fare. Vi tager sikkerhed seriøst, og det er naturligvis en risiko, vi under ingen omstændigheder er villige til at tage”, siger Bent Martini.

Havila Kystruten arbejder nu på at finde gode løsninger, der kan minimere risikoen ved at transportere denne type køretøjer i fremtiden.

Herhjemme vil en ekspert i Lithium-ion batterier, Thomas Krebs, ikke gå helt så langt som til at anbefale, at man undlader at transportere elbiler på færger.

Men han opfordrer kraftigt til, at man indretter færgerne, så det er muligt at håndtere en brand i et Lithium-ion batteri i en elbil, hvis en sådan skulle bryde ud.

”Min anbefaling er, at elbiler placeres i et aflukke for sig selv. Specielt indrettet med sprinkleranlæg nedefra og oppefra, og separeret fra resten af vogndækket så farlige gasser ikke spreder sig til resten hele vogndækket. Alternativt - at elbilerne anbringes på et særligt areal på åbne vogndæk med sprinkleranlæg monteret nedefra”, siger Thomas Krebs, direktør i Arbejdsgiver- og Brancheorganisationen for autoskadebranchen, Skad, til Maritime Danmark.

Thomas Krebs er uddannet ingeniør og har fulgt udviklingen af elbiler gennem mange år. Herigennem har han tilegnet sig et indgående kendskab til Lithium-ion batterier.

”Man skal huske på, at brand i et Lithium-ion batteri udvikler sig ekstremt hurtigt. Vi taler om ganske få minutter. Og at branden udvikler meget farlige hydrogenfluorid gasser, der risikerer at ødelægge lungevæv permanent”, siger Thomas Krebs.

Undersøgelser viser, at i 30-40 procent af de tilfælde hvor der opstår brand i en elbil, er det batteriet der brænder. I de fleste tilfælde er der tale om en almindelig brand, der kan slukkes på almindelig måde.

”Men sådan er det ikke ved brand i et Lithium-ion batteri. Disse batterier indeholder en oxygencelle, hvilket betyder at branden er selvforsynende med ilt, og derfor kan branden ikke slukkes på traditionel vis. Ved hjælp af vand kan man køle processen ned, og derved begrænse udviklingen”.

Et brændede Lithium-ion bilbatteri der ikke køles ned, udvikler temperaturer på langt over 1000 grader, mens det aluminium som f.eks. hurtigfærger hovedsageligt er bygget af, har et smeltepunkt på under 700 grader.

”En selvstændig udfordring er, at bilerne står meget tæt på vogndækket. Man kan jo dårligt nok komme ud af bilerne. At nå frem til bilerne i tilfælde at en brand, er en udfordring i sig selv”, siger Thomas Krebs, der ud over direktørposten bl.a. medlem af en tværministeriel arbejdsgruppe vedr. elbiler.

Hans sidste råd er tindrende klart:

”Man skal helt sikkert undlade at lade elbiler under overfarten, der er alt for farligt”, siger Thomas Krebs, der samtidig oplyser, at forskere arbejder på at fremstille en ny type batterier til elbiler, som ikke er nær så farlige som Lithium-ion batterier.

Men de nye batterier er ikke færdigudviklede, og endnu for dyre til masseproduktion.

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

12.05.2025Maritimedanmark.dk

USA og Kina sætter toldkrig på pause

12.05.2025Maritimedanmark.dk

Scandlines holdt skansen i 2024

10.05.2025Maritimedanmark.dk

Forsvaret vil teste maritime droner

09.05.2025Maritimedanmark.dk

Storbritannien skruer op for sanktionerne mod russisk skyggeflåde

09.05.2025Maritimedanmark.dk

God belægning styrker Høj Nordic Marine Contractor

09.05.2025Maritimedanmark.dk

Medie: Maersk slipper for amerikanske havnegebyrer

08.05.2025Maritimedanmark.dk

Forventet nedgang hos Torm i 1. kvartal

08.05.2025Maritimedanmark.dk

Maersk øger omsætning og indtjening i Q1

Jobmarked

Se alle

Beredskabsstyrelsen

Beredskabsstyrelsen søger en medarbejder med maritim baggrund til nautiske myndighedsopgaver i afdelingen Sikre Farvande i Korsør

Vil du gøre en forskel i spændingsfeltet mellem maritim faglighed, myndighed, analyse og formidling? Så er du måske vores nye kollega.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

08.06.2025

Samsø Rederi

Maskinchef til HSC LILLEØRE/Samsø Rederi.

Du er Maskinist med sønæringsbevis som Maskinchef, eller Maskinmester med sønæringsbevis af 1’grad.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

24.05.2025

Marstal Navigationsskole

Maritim underviser til Marstal Navigationsskole

Vil du være med til at uddanne fremtidens besætning i den maritime branche? Brænder du for at deltage i udviklingen af bæredygtighed i skibsfarten i alle dens former? Vil du arbejde med videbegærlige mennesker i et studiemiljø med nærvær og åbenhed?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

14.05.2025

Småøernes Færgeselskaber

Skipper-/Styrmand. Hundested – Rørvig Færgefart A/S

Hvis du har lyst til at være en del af en hyggelig færgeoverfart i Nordsjælland, er her muligheden. Overfarten betjenes af 2 færger ”Isefjord” og ”Nakkehage”, som er henholdsvis 2 og 3 mands betjente – i spidsperioderne (højtider og ferier), sættes begge færger i drift, i lavsæsonen er der en færge i drift ad gangen.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Furuno Danmark A/S

Teknisk Service & Support Manager

FDK, en førende aktør inden for maritim elektronik, søger en erfaren og dynamisk leder af vores service- og tekniske afdelinger. Med base i Hvidovre vil du få ansvaret for at sikre, at vores serviceafdelinger opfylder virksomhedens målsætninger og værdier relateret til professionel tekniske support til vores kunder.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

29.04.2025

Odense Havn

Sælger

Er du købmand af natur og har en naturlig nysgerrighed for at lære om vores kunders forretninger? Brænder du for løsningssalg og er drevet af at skabe resultater både selvstændigt og i samarbejde med dine kolleger? Så kan du blive en del af Odense Havns kommercielle team, hvor du fra første dag vil kunne mærke vores begejstring for det, vi laver.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Køge Marina

Havneassistent til Køge Marina

Køge Marina søger en dygtig allround håndværker med maritim interesse, som fremover kan være vores nye havneassistent

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

24.05.2025

Hanstholm Havn

Havneassistent til Hanstholm Havn

Da én af vores dygtige medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer, er der nu en unik mulighed for at blive en del af et godt team i den maritime afdeling.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

15.05.2025

Teknika

Vil du være med til at uddanne fremtidens ledere på Teknika – Copenhagen College og Technology and Marine Engineering?

Teknika søger en adjunkt eller lektor til undervisning i ledelse. Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

18.05.2025

Teknika

Vil du være med til at uddanne fremtidens grønne og blå maskinmestre på Teknika – Copenhagen College og Technology and Marine Engineering?

Teknika søger lige nu en adjunkt eller lektor til undervisning i termiske maskiner og anlæg. Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, så de er klædt på til at lede vejen inden for grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.06.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark