Eimskip mistænkt for ulovlig skrotning
Det islandske rederi Eimskip, der arbejder tæt sammen med det grønlandske rederi Royal Arctic Line, mistænkes nu for ulovlig eksport af to udtjente containerskibe, Godafoss og Laxfoss, der begge er endt på den berygtede indiske ophugningsstrand Alang.
Anklagerne mod Eimskip er rejst i et dokumentarprogram produceret af den islandske TV-stationen RUV.
Af programmet Kveikur fremgår det, at Eimskip i slutningen af 2019 solgte de aldrende containerskibe Godafoss og Laxfoss til et selskab, for derefter at chartre dem tilbage indtil selskabets to nybygninger blev leveret.
Køberen var selskabet GMS, der er kendt for at handle med udtjente skibe, og er blandt de største leverandører af skibe til skrotning på Alang. Da Eimskip tidligere i år leverede Godafoss og Laxfoss tilbage til GMS, havnede begge skibe efter et kort mellemspil da også på stranden i Alang.
Eimskip fastholder at rederiet ikke har gjort noget forkert, idet de solgte de to containerskibe til GMS med videre drift for øje.
I programmet hævdes det, at salget af de to skibe var en overtrædelse af EU's affaldslovgivning, der forbyder handel med farligt affald, herunder udrangerede skibe, fra OECD-lande til ikke-OECD-lande, da Eimskip måtte vide at de to skibe ville havne på Alang.
Den islandske miljøminister Guðmundur Ingi Gudbrandsson siger at han er chokeret og trist over sagen, der nu er overdraget til den islandske anklagemyndighed.
Du kan se dokumentaren HER
Kilde: NGO Shipbreaking Platform