ECSA: EU bør anerkende fremskridt i Alang
Praksis for skibsophugning bliver gradvist forbedret i Alang, Indien, og det bør EU-Kommissionen anerkende, mener de europæiske skibsrederes sammenslutning, ECSA. En alt for restriktiv tilgang til skibsophugning vil kun forsinke Hong Kong-konventionens ikrafttræden, mener ECSA, der har været på besøg i Alang.
”Vi kunne besøge nogle værfter, der var helt forskellige, hvad angår transparens og kunne gøre status med hensyn til fremskrift inden for sundhed, sikkerhed og miljøbeskyttelse. Det er tydeligt, at implementeringen af standarder varierer meget, men et stigende antal værfter har tydeligvis taget den ansvarlige vej mod fuldstændig opfyldelse af Hong Kong-konventionen, både bogstaveligt og i ånden. Vi ønsker at sikre, at de andre værfter følger disse first-movers sådan, at barren kan blive løftet overalt. Da Hong Kong-konventionen endnu ikke er trådt i kraft, har vi opmuntret disse værfter til at søge om godkendelse ifølge EU’s skibsophugningsregulativ. På den anden side opfordrer vi Kommissionen til at vurdere disse ansøgninger i regulativets og konventionens rette ånd”, siger Patrick Verhoeven, generalsekretær i ECSA.
ECSA var i sidste uge på besøg i Alang. Besøget blev arrangeret i samarbejde med den indiske regering, Gujarat Maritime Board og den indiske skibsophugningssammenslutning. Delegationen, der besøgte de indiske skibsophugningsværfter, bestod af europæiske redere, repræsentanter for EU-Kommissionen samt repræsentanter for International Chamber of Shipping (ICS).
Som mange andre sydasiatiske ophugningsværfter, foregår ophugningen i Alang i tidevandszoner. Formålet ved ECSA-besøget var at finde ud af, i hvor høj grad ophugning i tidevandszoner kan være bæredygtig og dermed opfylde betingelserne i EU’s skibsophugningsregulativ. Dette regulativ blev vedtaget i 2013 i forventning om, at Hong Kong-konventionen trådte i kraft.
EU’s regulativ indarbejder forholdsreglerne i Hong Kong-konventionen og etablerer en liste over EU-godkendte ophugningsværfter, hvor skibe under EU-flag kan blive hugget op. Værfter over hele verden kan søge om at komme på denne liste.
Kilde: ECSA