Ebola: Små ting gør en stor forskel
Containerrederiet CMA CGM har opretholdt sine ruter til Vestafrika, hvor ebola er fremherskende. Rederiet har indført alle normale sikkerhedsforanstaltninger, men har tilføjet nogle ekstra for at minimere risikoen for smitte.
”Det er vigtigt, at vi alle – CMA CGM, Maersk og MSC – forbliver rolige, fordi ellers kan situationen komme fuldstændigt ud af kontrol”, siger Matheiu Friedberg, vice president i CMA CGM. Det er opfattelsen hos CMA CGM, at det er vigtigt at blive ved med at sejle til og fra Liberia, Guinea og Sierra Leone, fordi landene uden tilførsel af varer udefra ville se en økonomisk katastrofe i øjnene. Til gengæld har rederiet taget mange forholdsregler.
CMA CMG’s personale i Liberia, Guinea og Sierra Leone frarådes eksempelvis at foretage længere bilture, da det giver en vis risiko for en trafikulykke, som vil føre til, at de havner på et hospital, hvor de kan risikere at blive smittet med ebola.
Besætningsmedlemmer fra skibene må ikke gå i land, mens der er sat grænser for, hvor mange lokale embedsmænd, der må gå ombord på et skib. Desuden overholdes strenge hygiejne-regler, og fysisk kontakt er ikke tilladt. Temperaturtjek og regelmæssig håndvask er blevet del af den daglige rutine i de berørte lande.
Både CMA CGM og Maersk Line har rokeret rundt på ruterne, så de ruter, som anløber ebolaramte lande bliver adskilt fra de lande, som ikke har ebola. Eksempelvis anløber CMA CMG’s 1.700 TEU-skibe først Gambia og Mauretanien før de tre ebolaramte lande.
Mange lande i Europa, USA, Latinamerika og Asien har desuden indført screeningsforanstaltninger for at undgå udbrud af ebola, og Tyrkiet har for eksempel indført et forbud mod, at skibe, der kommer fra ebola-ramte lande, har kontakt til land i Tyrkiet i forbindelse med besætningsskifte, levering af forsyninger osv.
Kilde: Lloyd’s Loading List