Dyr kampagne uden den store effekt
Danmarks Rederiforening og rederierne har over det seneste halvandet år skudt 24 millioner kroner i en kampagne, der skulle få flere unge ind på de maritime uddannelser. Men effekten er indtil videre begrænset.
Det siger formanden for rektorkollegiet på de maritime uddannelsesinstitutioner, Anders Handberg Sørensen, i følge flere netaviser fredag.
"Vi kan ikke vide, om der havde været andre tal på optagelserne, end hvis kampagnen ikke havde været der. Men ser man på sammenhængen mellem de penge, der har været brugt, og forskellen til forrige års optag på de maritime uddannelser, er det isoleret set begrænset, hvilken effekt det har haft," siger Anders Handberg Sørensen til Ritzau.
Pladserne på de maritime uddannelsesinstitutioner er fortsat ikke fyldt op efter årets sidste optag i august, og mest nedslående er det for skibsofficersuddannelsen på SIMAC i Svendborg, der endnu en gang kun har kunnet fylde halvdelen af pladserne op.
Rederiforeningens kampagne for flere unge til en karriere i Det Blå Danmark har fået offentligt milliontilskud fra Den Maritime Fond.
Rektorer og forstandere på de maritime uddannelsesinstitutioner har undrende set til, mens de mange millioner er skudt af. Forstander på Svendborg Søfartsskole Kurt Kølle siger, at man ikke blev taget med på råd.
"Vi har en række kompetencer og viden med rekruttering. Vi sidder jo med det til dagligt. Men vores synspunkter har slet ikke været inddraget. Kampagnen har ikke været optimal", siger Kurt Kølle med henvisning til, at det er den generelle opfattelse blandt rektorer og forstandere.
Det bekræfter formanden for rektorkollegiet Anders Handberg Sørensen:
"Vi er skeptiske over for kampagnens forløb. Dialogen fra kampagnen og til skolerne har desværre ikke været helt optimal. Det er generelt for alle de maritime uddannelsesinstitutioner", siger Anders Handberg Sørensen.