Dykkere fandt skade på sidepropeller
De dykkere som Maersk Line har haft i vandet for at undersøge skaderne på Emma Maersk, der tog store mængder vand ind ved indsejlingen til Suezkanalen natten til lørdag, kan se at der er sket skade på den ene af skibets sidepropeller - men ikke hvordan skaden er opstået
Vandindstrømningen var så kraftig, at det 398 meter lange skib blev ramt af et blackout, hvilket tvang kaptajnen til at tilkalde hjælp fra de egyptiske kanalmyndigheder, for at få skibet bugseret væk fra indsejlingen til kanalen, og i sikkerhed i nærmeste havn.
Der er ikke overblik over, hvor stor skade det indtrængende vand har forvoldt på skibets 14 cylinder og 108.920 hk store hovedmotor, eller de fem hjælpemotorer der tilsammen yder omkring 40.000 hk. Ingen af motorerne er i stand til at starte.
Havnearbejdere har siden lørdag arbejdet med at tømme det danske containerskib for de 13.537 containere der befinder sig om bord. Omkring halvdelen af containerne er tomme, mens ca. 1.000 er kølecontainere der hurtigt har brug for at blive sluttet til strøm.
Den manglende motorkraft betyder dog, at det ikke er muligt at tømme skibet helt for containere, da det uden motorkraft ikke er muligt at trimme skibets ballasttanke og derved holde det stabilt under losningen.
Kilde: Lloyds Loading List