Dramatisk rutsjetur for skibspriser forude
Det skal blive skidt, før det kan blive godt. Nogenlunde sådan kan man beskrive priserne på en række forskellige skibstyper, der i de kommende kvartaler først vil falde (yderligere) i pris for siden at stige igen. Bulkere kan koste 30 pct. mere i 2023 end i dag, forudser VesselsValue.
Det er den fortsatte usikkerhed omkring Corona-virussen, udviklingen i handelskrigen mellem Kina og USA og de volatile oliepriser, der påvirker investeringerne i shipping i 2020 og det smitter i forskellig grad af på skibsværdierne.
VesselsValue i en analyse af skibsværdierne, at de vil stige frem mod 2023, men først skal de falde yderligere - hvor meget afhænger af skibstypen.
Bulkere har haft en særdeles hård start på 2020, og her forudser VesselsValue et fortsat fald på omkring 5 pct. frem til udgangen af året, men herefter vender udviklingen, og priserne på tørlastskibe vil stige med 30 pct. frem mod 2023 i forhold til priserne i dag.
For tankskibe er nedturen dybere og bunden - med prisfald på den hårdest ramte størrelse, Aframax, på godt 25 pct. - nås først omkring midten af 2021, inden priserne i 2023 vil finde tilbage til nogenlunde det niveau, de har i dag.
For containerskibene ser udviklingen bedst ud for de mindre, feedermax og handy, hvor der er udsigt til prisstigninger på op til 35 pct. i 2023 i forhold til niveuet i dag, mens der er udsigt til fortsatte prisfald på op til 25 pct. på de større skibe frem mod en forventet bund i midten af 2021. Herefter forventer VesselsValue, at priserne vil stige til et niveau nogenlunde som i dag i 2023. Læs mere om baggrund for udviklingen hos VesselsValue HER
Kilde: VesselsValue.