DIS-Offshore på vej mod vedtagelse
Der er bred opbakning i Folketinget til lovforslaget, der skal sikre danske arbejdsvilkår og danske overenskomster i DIS-Offshore. Selv partiet Enhedslisten støtter forslaget, der bygger på en enig indstilling fra Danske Rederier, Rederiforeningen af 2010 samt CO-Søfart og Dansk Metal.
”Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, når en faglig organisation står fast, og erhvervets parter til sidst når frem til enighed om en løsning, siger transportpolitisk ordfører Henning Hyllested fra Enhedslisten om baggrunden for partiets opbakning til forslaget.
Lovforslaget, der skal sikre danske arbejdsforhold og danske overenskomster for alle søfarende på skibe i DIS-Offshore, er til 3. behandling og afstemning i Folketinget på tirsdag i næste uge.
Andenbehandlingen på Christiansborg tog 38 sekunder. Under førstebehandlingen midt i oktober udtrykte alle partier opbakning til lovforslaget, bortset fra Alternativet, der endnu ikke havde taget stilling.
Lovforslaget er sidste del af en flertrinsraket af lovændringer, der tilsammen opfylder det enige udspil fra Det Blå Vækstteam i april sidste år om at sikre konkurrencedygtige vilkår for en lang række offshore-skibe. Udspillet blev senere fulgt op af regeringens Vækstplan for Det Blå Danmark i januar i år.
Lovpakken, der udvidede DIS-ordningen til at omfatte offshore-enheder, blev vedtaget i foråret. Det sidste element i lovkomplekset er ændringen af selve DIS-loven, der sikrer, at alle søfarende i DIS-Offshore er på danske overenskomster og danske arbejdsvilkår.
DIS-udvidelsen vil omfatte søfarende på skibe, som udfører aktiviteter, der typisk udføres af vagt- og supplyskibe, rørlægnings- og kabelskibe, vindmølle- og konstruktionsskibe, ishåndteringsskibe og ASV’er.
Formuleringerne i lovforslaget bygger på den enige indstilling, som Danske Rederier, Rederiforeningen af 2010 samt CO-Søfart og Dansk Metal sidst i februar sendte til daværende erhvervsminister Brian Mikkelsen.
I høringsfasen, har både 3F og Maskinmestrenes Forening foruden CO-Søfart og Dansk Metal udtrykt støtte til forslaget. Det samme har rederiforeningerne. Fra Søfartens Ledere foreligger der ikke noget høringssvar.
Kilde:CO-Søfart