DFDS vælger scrubbere frem for LNG
DFDS har for nylig kontraheret to fragtnybygninger (ro/ro-skibe), som skal bygges af Jinling Shipyard i Kina. Rederiet har valgt at bruge en scrubber-løsning for at leve op til de nuværende og kommende miljøkrav. Rederiet har fravalgt LNG på grund af for ringe forsyningsmuligheder.
”DFDS har valgt at installere scrubbere på de nye skibe, fordi vores skibe bliver flyttet rundt på forskellige ruter afhængigt af kapacitetsbehovet. Det kræver, at det er muligt at bunkre det nødvendige brændstof. I øjeblikket er der på en række af vores destinationer ikke mulighed for at tanke LNG, derfor har DFDS valgt en scrubberløsning, som vi har gode erfaringer med”, siger kommunikationschef Gert Jakobsen til Maritime Danmark.
Ifølge Gert Jakobsen har DFDS undersøgt muligheden for at bygge skibe, der kan sejle på LNG, da det er en god løsning, hvis der skal leves op til de fremtidige udledningskrav. På en række af rederiets destinationer er der imidlertid lige nu ikke mulighed for at bunkre LNG. Det er den vigtigste årsag til, at DFDS har valgt at installere scrubbere på de nyligt kontraherede fartøjer.
De nye skibe repræsenterer en ny generation af miljøvenlige ro/ro-skibe, der overholder miljøreglerne fra den nye IMO-standard EEDI (Energy Efficiency Design Index). Scrubbere skalt fjerne svovl. Skibene har systemer til behandling af ballastvand og en række energibesparende tiltag.
Redaktionen