DFDS kontraherer yderligere to ro-ro skibe
For at give fragtkunderne mulighed for at udvide forretningen samt understøtte handel og vækst i Europa har DFDS i dag kontraheret yderligere to fragtnybygninger (ro-ro) til levering i begyndelsen af 2020. De to nye skibe bygges af Jinling Shipyard i Kina.
”Skibene er en del af vores nybygningsprogram, der skal sikre, at vi kan levere den kapacitet som vores fragtkunder har behov for. Programmet er desuden en del af vores konstante jagt på effektivitetsforbedringer”, siger Niels Smedegaard, CEO i DFDS.
Skibene er identiske med de to skibe kontraheret i september 2016, til levering i begyndelsen af 2019, og ligeledes konstrueret til hver at transportere 6.700 lanemeter fragt, svarende til omkring 450 trailere. Størrelsen af de nye skibe medfører en reduktion af omkostningen og miljøpåvirkningen pr. fragtenhed. Begge skibe planlægges indsat i DFDS' rutenetværk på Nordsøen.
Skibene repræsenterer en ny generation af miljøvenlige fragtskibe (ro-ro), der overholder miljøreglerne fra den nye IMO-standard EEDI (Energy Efficency Design Index). Hertil kommer scrubbere for at fjerne svovl, systemer til behandling af ballastvand og en række energibesparende tiltag.
Ordren er en del af en option på yderligere fire skibe, som var del af aftalen med Jinling, der blev indgået i september sidste år. Investeringen i de to nye skibe udgør i alt omkring 1,0 milliard kroner, som betales i perioden fra kontrahering til levering i begyndelsen af 2020. Mere end halvdelen af betalingen sker ved levering.
DFDS' forventning til investeringer i 2017 øges derfor til 1.8 milliarder kroner fra tidligere 1.7 milliarder som en konsekvens af kontraheringen.
Kilde: DFDS