DFDS-konkurrent indsætter ny hybrid-færge

Rederiet P&O Ferries, der konkurrerer med DFDS på Dover-Calais ruten over Den Engelske Kanal, har taget levering af den første af to nye færger fra Guangzhou-værftet i Kina. Den nye hybrid-færge har plads til 1.500 passagerer og bruger 40 pct. mindre brændstof end andre færger på ruten.

P&O Pioneer forventes indsat på Dover-Calais op til sommersæsonen. Foto: CSSC.

Den nye færge - P&O Pioneer - er udstyret med et batteri, der gør den i stand til at foretage havnemanøvre alene på el.

Batterierne, der har en kapacitet på op til 8,8 megawatttimer, lades dog i første omgang ikke op i havn, men ved brug af færgens fire Wärtsilä dieselmotorer under sejladsen fra England til Frankrig.

Men færgen, der er designet af danske OSK-Shiptech, vil gå over til at benytte landstrøm, når anlæggene bliver tilgængelige i Dover og Calais. Til den tid vil de fire motorer blive skiftet ud med flere batteripakker og gøre færgen nul-udledende skriver Niferrysite.

Som det første skib på kanalen er P&O Pioneer også udstyret med fire elektrisk drevne azipods, der sikrer en meget stor manøvredygtighed og fjerne behov for bovthrusters og ror, da hver enkelt azipod kan roterer 360 grader.

Senere på året forventer rederiet at tage i mod søsterskibet P&O Liberte og sammen repræsenterer de to færger en investering på 260 mio. euro for det Dubai-ejede rederi.

Kilde: niferry.co.uk.

Artikler

04.10.2023|Maritimedanmark.dk

Maersk vil producere grøn metanol i Egypten

04.10.2023|Maritimedanmark.dk

Molslinjen strammer sikkerhed efter GPS-jamming

04.10.2023|Maritimedanmark.dk

Ny containerrute til CMP

04.10.2023|Maritimedanmark.dk

Færgeruter aflyst yderligere en uge

04.10.2023|Maritimedanmark.dk

Ny storordre til Semco Maritime

03.10.2023|Maritimedanmark.dk

Rederier: Vigtigt grønt fokus i åbningstale

Copyright 2023