DFDS håber på undtagelser for ballastvand
I dag er det sådan, at når ballastvandkonventionen først er trådt i kraft, gælder den også på alle short sea ruter, uanset hvor korte strækninger der er tale om. DFDS håber på, at der bliver aftalt bilaterale aftaler om undtagelser mellem nogle lande i Europa.
”Som det er i dag, er vi nødt til at installere ballastvandsystemer på alle vores skibe, vi har ikke nogle indenlandske ruter”, siger Poul Woodall, direktør i DFDS med ansvar for miljø og bæredygtighed. Der er ifølge konventionen en mulighed for at blive undtaget, hvis man beviser, at der på en rute ikke er nogen miljømæssig påvirkning.
”Det er meget dyrt, man er nødt til at betale alle omkostningerne ved at foretage sådan en undersøgelse, og man er nødt til at offentliggøre resultaterne”, siger Poul Woodall.
I stedet håber DFDS på bilaterale aftaler om undtagelser, så DFDS kan blive fritaget for at installere ballastvandsystemer ombord på sine færger. Når IMO’s miljøkomité, MEPC, mødes i denne måned, skal komiteen på dansk opfordring diskutere undtagelser for netop færgefarten.
Den officielle danske holdning er nemlig, at lovgivningen om ballastvand giver mening på de lange, internationale sejladser, men ikke på de kortere strækninger, eksempelvis den fire kilometer lange strækning mellem Helsingør og Helsingborg, hvor Scandlines i dag sejler.
Kilde: Seatrade Global