Den farlige flugt nyttede ikke noget

To af de tre nigerianere, der overlevede en 11 dage lang rejse siddende på roret af et tankskib, er efter endt behandling transporteret tilbage på skibet: De skal sendes tilbage til Lagos, hvor de kom fra, har de spanske myndigheder besluttet. Den tredje er endnu indlagt.

Tre migranter skjulte sig siddende på roret af et tankskib. Foto: Salvamento Maritimo.

Efter spansk lov skal en migrant umiddelbart sendes retur, hvis personen ikke søger om politisk asyl, har en talsmand for politiet fortalt Reuters.

Om det er sket, er uklart, skal man tro NGO´en Walking Borders.

Reuter har spurgt de spanske myndigheder, om migranterne er blevet gjort opmærksom på deres rettigheder, inden de blev returneret til skibet, men har ikke fået svar.

“Migranterne skulle i det mindste have været informeret om deres ret til at søge politisk asyl og skulle have været afhørt, før de blev sendt tilbage på skibet,” siger Helena Maleno, der er direktør for Walking Borders.

“Forholdene under rejsen er allerede en indikation af, at der kan ligge noget meget alvorligt bag, fordi billederne er utrolige. Vi har aldrig set noget lignende, hvor de er ankommet i live,” siger Maleno

Hun henviser til billedet øverst, hvor man ser de tre personer siddende tæt sammen på toppen af roret på tankskibet Alithini II, da det ankom til Las Palmas på de Canariske Øer mandag.

Skibets kaptajn har overfor Røde Kors bekræftet, at skibet afsejlede fra Nigeria 11 dage inden ankomsten.

“Disse mennesker må nødvendigvis være i en chok-tilstand. De har brug for nogle dage til at komme sig, og derfra kan de forklare, hvad de var flygtet fra, for at tage den beslutning,” tilføjer hun.

Kilde: Reuters.

Artikler

28.05.2023| Maritimedanmark.dk

Industri

De leverer løsninger til bæredygtig skibsdrift med succes

Green Instruments, der udvikler løsninger til måling af miljøbelastningen fra containerskibe, tankskibe, krydstogtskibe m.m. oplevede en markant vækst i 2022.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Havne

Kriseramt havn fik mio-underskud i 2022

Det sidste år som selvstyrehavn gav et underskud på 13,7 mio. kr. i Hanstholm Havn, men i år er der udsigt til driftsoverskud.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

NGO´er advarer mod russisk arktis-sejlads

Rusland har meldt ud, at man forventer at påbegynde sejladser af den Nordlige Sørute mellem Asien og Europa fra 2024, og det bekymrer Clean Arctic Alliance, der frygter for en acceleration af afsmeltningen af Arktis.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

26.05.2023|Poul Breil-Hansen, Redaktør SCM.dk, Maritimedanmark.dk

Havne

Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Frivagten

Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en

Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.

Copyright 2023