De fleste skibe uegnet til grøn retrofit

Målene for den grønne omstilling af den globale skibsfart kan ikke nås gennem retrofit, fastslår MAN Energy Solutions.

Retrofit til grøn drift kan kun betale sig for skibe, der har kostet mere end 50 mio. dollar.. Foto: MAN Energy Solutions

Ifølge den store leverandør af skibsmotorer kan det blot betale sig at lave mindre en ti pct. af de 22.000 skibe, der er udstyret med en motor fra MAN Energy Solutions, om til grøn drift. 

Det er dårligt nyt i forhold til at nå klimamålene for skibsfarten, da der er bred enighed om, at nybyggede “grønne” skibe ikke gør det alene. De eksisterende skibe skal med, men det er ifølge MAN Energy Solutions altså ganske få, der er velegnet til grøn ombygning, skriver Finans. 

Det skyldes bl.a., at mange af de godt 22.000 skibe er små eller sejler med gamle motorer. De skal ud af ligningen. Det samme gælder for skibe, der har en nybygningspris på under 50 mio. dollar. Her kan det ikke svare sig at retrofitte, mener motorleverandøren. 

Særlige krav fra IMO reducerer antallet yderligere og dermed når antallet af skibe, der er egnet til at blive retrofittet med grønt maskineri helt ned på 1.600 i følge MAN Energy Solutions opgørelse. 

Dermed er det først og fremmest nyere og store skibe, der bliver sendt omkring værftet for at få udskiftet en single-fuel maskine til dual-fuel med mulighed for drift på LNG, metanol - eller som det nyeste - ammoniak. 

Ifølge MAN Energy Solutions koster en gennemsnitlig retrofit omkring 12 mio. dollar. Derfor er det uinteressant for skibe, der har kostet under 50 mio. dollar, da ombygningen ikke vil være kommercielt bæredygtig, påpeger selskabet. 

Ifølge DNV er det tankskibe på over 50.000 dwt, bulkers over 160.000 dwt og containerskibe med en kapacitet på over 7.000 teu, der koster mere end 50 mio. dollar og dermed kan gøre dem egnet til retrofit. 

En alternativ vej til at reducere udledningen i den eksisterende flåde er benyttelsen af bæredygtige biobrændstoffer som f.eks. brugt madolie, der også kan blandes med konventionelle fossile brændstoffer. 

Her er problemet dog, at tilgængeligheden er begrænset samtidig med, at også andre industrier efterspørger grønnere brændstoffer. 

“Det betyder, at den maritime industri kan få problemer med at skaffe så meget biobrændstof, som den har brug for, og at priserne bliver høje. Derfor virker det i øjeblikket ret usandsynligt, at biobrændstoffer vil være den “magic bullet”, der kan dekarbonisere hele den eksisterende maritime flåde,” siger Christos Chryssakis, der er forretningsudvikler i DNV ifølge Offshore Energy. 

-emte 

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

20.08.2025Maritimedanmark.dk

40 mio. kr. fra fond skal omsætte Vækstteamets anbefalinger

20.08.2025Maritimedanmark.dk

Dansker forlader chefjob i Trafigura

20.08.2025Maritimedanmark.dk

Driftsresultatet hårdt ramt i DFDS

20.08.2025Maritimedanmark.dk

Oslo-ruten dropper Frederikshavn permanent

19.08.2025Maritimedanmark.dk

Norden sælger Supramax og køber Panamax

19.08.2025Maritimedanmark.dk

Maersk-direktør forfremmes til stabschef for Vincent Clerc

19.08.2025Maritimedanmark.dk

Stor eksplosion på kulskib

18.08.2025Maritimedanmark.dk

X-Press Feeders går til modangreb i milliardopgør

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Genopslag - Hjarnø Færgefart S/I søger ny overfartsleder

Hjarnø Færgefart søger en udadvendt og serviceminded overfartsleder til at stå for den daglige ledelse og drift af vores lille færge M/F Hjarnø samt Cykelfærgen Lille Hjarnø

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

29.09.2025

Skoleskibet Danmark

Overstyrmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger overstyrmand til fast stilling på 1:1 ordning.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

09.09.2025

Horsens Kommune

Skibsassistent-afløser til Endelavefærgen søges

Endelave færgefart søger en skibsassistent-afløser til ansættelse snarest muligt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

06.09.2025

Fred.Olsen Windcarrier

Operations Manager - Nautical Department

Join us and help drive the transition to a greener future at sea.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.08.2025

KNOT MANAGEMENT DENMARK A/S

Vi søger 1. styrmand til vores flåde af DP2-shuttle tankskibe i international fart.

En forudsætning for at komme i betragtning til denne stilling er, at du har DP-Unlimited certifikat og har erfaring som 1. styrmand i en stilling der kræver STCW II/1. Ligeledes vil erfaring med sejlads på tankskibe være en fordel.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Hovmester til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger hovmester til fast stilling på 1:1 ordning. Det Blå Danmark efterspørger dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

23.08.2025

Småøernes Færgeselskaber

Grenaa-Anholt Færgefart søger en befaren skibsassistent til fast stilling i en 1:1 tørn

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.09.2025

EUC Nord

Genopslag - Underviser til maritim uddannelse

Vil du hjælpe med at uddanne unge og voksne til en af de mest spændende brancher i Danmark – så har vi jobbet til dig lige her! Den maritime industri er i vækst og har brug for veluddannet arbejdskraft.

Ansøgningsfrist

20.08.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Dropped Objects (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with the knowledge to identify, prevent, and manage dropped objects in the workplace, ensuring a safer environment for yourself and others. The course also supports safe work practices in line with OSHA's requirements for workplace safety.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (JSA) (Adaptive) - Global (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the essential knowledge and skills to conduct an effective Job Safety Analysis (JSA), and to promote a safer workplace.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course