Dårlig kommunikation skader Mærsk
Dårlig kommunikation med aktiemarkedet er en af de vigtigste årsager til det massive kursfald i A.P. Møller - Mærsk-aktierne indtil videre i år. Det mener en Mærsk-analytiker der vil hilse enhver forbedring af A.P. Møller - Mærsks kommunikation med aktiemarkedet velkommen.
"Vi har set er rent kollaps i aktien, som har klaret sig dårligere end andre transportaktier. Kursfaldet skyldes selvfølgelig til dels det massive olieprisfald, men det skyldes især også dårlig kommunikation", siger Geoff Van Klaveren fra finanshuset Exane BNP Paribas til RB-Børsen.
Aktierne i A.P. Møller - Mærsk er siden årsskiftet faldet med over 40 pct., hvilket blandt andet skyldes det store fald i olieprisen og et skarpt fald i de toneangivende rater for fragt af containere.
"De har ikke været særlig åbne overfor aktiemarkederne, og jeg tror at i tider som disse har investorerne brug for informationer hele tiden. Det ville helt klart understøtte aktien, hvis folk fik en bedre forståelse af virksomhed og af A.P. Møller - Mærsks strategi i 2009, når de skal håndtere nedturen", siger Geoff Van Klaveren.
Analytiker Lars Heindorff fra investeringsbanken ABG Sundal Collier oplever, at kommunikationen med aktiemarkedet er blevet bedre, men at det stadig kan blive bedre.
"Vi får væsentlig mere information om deres containerforretning, så nu mangler vi bare lidt mere information om deres olie- og gas-forretning. I forhold til for to år siden er der en verden til forskel i kommunikationen med aktiemarkedet. Det kan stadig blive bedre, men Rom blev ikke bygget på en dag", siger Lars Heindorff.
Kilde: suroinvestor.dk