Danske virksomheder går efter Norge
12 virksomheder nu sammen i et Norge-netværk for at lette vejen ind på det norske marked. Det sker fordi det er svært for mindre virksomheder med en enkelt komponent at komme ind på det attraktive norske marked
”Det er mit indtryk, at man i Norge kan have en lidt protektionistisk indstilling til fremmede leverandører. Man er en sluttet kreds omkring det norske, og derfor kommer man ikke bare flyvende ind fra højre og bliver leverandør. Så selvom det er oplagt at samarbejde i Norden, så kræver det forberedelse, vedholdenhed og et godt netværk”, siger Lars Eger Pedersen, account manager i Guldager, der blandt andet leverer specielle vandbehandlingsanlæg til den danske del af Nordsøen.
Bag det nye Norge-netværk står Danish Offshore Energy Group / DOEG, der er en del af Eksportforeningen.
DORG organiserer sammenlagt 90 leverandører til den globale olie- og gasindustri
”Norge er et kæmpe marked, men det er svært at være den lille SMV’er med en komponent og så komme ind på markedet. Derfor står mange virksomheder med de samme problemstillinger. Netværket skal styrke alle ved at være et forum, hvor man kan dele og generere nye ideer”, siger Jørn Hansen, senior sector manager i DOEG.
”Hvis mindre danske leverandører går sammen, kan de levere hele løsninger og dermed komme længere op i leverandørkæden og blive mere attraktive på det norske marked. Det er også en af ideerne med netværket: At jage sammen og finde fælles samarbejdspartnere i det omfang netværkets medlemmer ønsker det.”
Norge-netværket er for mindre og mellemstore produktionsvirksomheder, der fremstiller specialprodukter, komponenter og systemer, og som allerede er inde på det norske marked eller arbejder målrettet på at komme det,.
De norske investeringer i olie- og gas vil alene indtil 2015 beløbe sig til mere end 250 milliarder norske kroner.
Kilde: Danish Offshore Energy Group