Danske rederigiganter i havsnød
En række af Danmarks største rederier har tabt milliarder af kroner siden den økonomiske krise satte ind. En markant bedring af markedet venter ikke lige om hjørnet, og det kan betyde, at flere rederier risikerer at ende med at leve på bankernes nåde.
”Det, som foregår i shippingmarkederne i øjeblikket, er absolut alvorligt. Det kræver, at vi bruger megen energi på at vende hver eneste sten”, siger adm. direktør Jan Kastrup-Nielsen fra rederiet J. Lauritzen til Business.
Bankerne overtog sidste år kontrollen med Torm, der har haft et samlet underskud på mere end 6,6 milliarder kroner siden krisen slog igennem i 2009. Milliardtab tærer også på Clipper og J. Lauritzen, der begge har fået tilført store beløb fra ejerne det seneste år for at styrke egenkapitalen. Endelig har Maersk Tankers haft et samlet underskud siden starten på krisen på mere end 4,6 milliarder kroner, og rederiet ville være i vanskeligheder hvis ikke det havde A.P. Møller - Mærsk i ryggen.
”Det er en alvorlig tid for rederierne. En masse rederier har problemer med låneaftalerne med bankerne. Der er sket meget bare i Danmark, og det er en krise, som vi alle sammen har mærket”, siger Kristian Mørch, der er sideordnet adm. direktør i Clipper til avisen.
”Selve krisen har på mange måder været forudsigelig, men omfanget, og især så længe den har varet, har overrasket os”, siger Kristian Mørch.
Vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen mener, at de danske rederier overordnet har klaret krisen fornuftigt. Han peger på, at de ikke har tabt markedsandele til udenlandske konkurrenter i de svære år og har bevaret store flåder, som er klar til at få en stor del af kagen, når markedet vender.
”De danske rederier er forhåbentlig ved at være ved begyndelsen til enden på denne krise. Men det er en udmattelseskamp, der er i gang i øjeblikket”, siger Jan Fritz Hansen til Berlingske Business.
Af landets seks største rederier er det kun Maersk Line og D/S Norden, der samlet set har haft overskud, siden den globale krise for alvor brød ud i 2009.
Læs hele artiklen i Berlingske Business HER, en artikel om J. Lauritzen HER og avisens leder om situationen HER
Kilde: business.dk