Danske Rederier kritiserer klima-rapport

Rapporten fra NGO´en Transport & Environment, der blot placerer Danmark på en 8. plads på ranglisten over EU-landenes klima-ambitioner for skibsfarten, kritiseres af Danske Rederier for “metodesvagheder” og for at overse vigtige pointer. 

Direktør Maria Skipper Schwenn, Danske Rederier.

Danmark ryger ned på listen over EU lande med de største ambitioner i forhold til at indføre regler for skibsfarten, der skal begrænse udledning af drivhusgasser, fordi man ikke umiddelbart støtter “mandatory slow-steaming” og en stramning af  designkrav til skibe, der er på bordet for at gøre dem mere energieffektive frem mod 2030, de såkaldte EEDI-regler.     “Men det kan man ikke tage som udtryk for, at vi i Danmark går i mod en begrænsning af CO2-udledningen fra skibsfarten,” siger direktør Maria Skipper Schwenn, Danske Rederier til Maritime Danmark.   Desuden finder hun, at rapporten har metodiske svagheder, blandt andet fordi landes manglende verbale udmeldinger på forskellige spørgsmål eller indsendelse af forslag, trækker ned. Maria Skipper Schwenn mener, at det er naturligt i forhandlinger, at målrette sin indsats på forskellige områder, og at rapporten derfor drager konklusioner på et for spinkelt grundlag.

Dertil kommer, at landenes tonnage også tælles med som en faktor. I IMO har hvert land én stemme – uanset tonnagestørrelsen. Ser man på indholdet af de CO2 tiltag, som rapporten fokuserer på, er konklusionen også noget forsimplet, mener hun.   “Vi mener, at et krav om “mandatory slow steaming” vil straffe first movers, altså dem, der allerede har investeret i nyere energi-effektive skibe. De vil ikke få fordele af de investeringer, de har gjort. Nedsat hastighed vil derimod være en fordel for de redere, der har en gammel, energiineffektiv flåde,” siger Maria Skipper Schwenn.   Direktøren peger også på, at nedsat hastighed, der giver mindre CO2 udledning, vil betyde, at der skal bruges flere skibe for at løse de samme transportopgaver, hvilket trækker i den modsatte retning rent CO2 mæssigt.   I forhold til at skærpe EEDI-regler, hvor Danmark også scorer minus-point i undersøgelsen,  peger Maria Skipper Schwenn på, at undersøgelsen også her giver et forenklet billede:   "Danske Rederier  mener, at det kan være rigtigt at skærpe designkravene, men ikke nødvendigvis for alle skibstyper. Det handler også om sikkerhed i forhold til, at skibene f.eks skal have maskinkraft nok til at kunne manøvrere i hårdt vejr for at undgå i værste fald forlis. Tingene skal gøres rigtigt og på en velovervejet grundlag,” siger hun.   Er du enig i rapportens overordnede billede af, at en række lande som Grækenland, Malta og Cypern trækker ambitionerne ned, mens de nordeuropæiske trækker dem op?   “Som ved en hver anden politisk forhandling  - også på Christiansborg – er der selvfølgelig er forskel på de enkelte landes ambitioner, men jeg lægger vægt på EU landenes samlede tilgang, der indebærer både ambitioner og villighed til kompromis”.   Tror du på, at de afgørende forhandlinger i IMO i april om skibsfartens bidrag til en reduktion af CO2-udledningerne fører til et ambitiøst resultat?   “Ja jeg tror på et ambitiøst resultat! Der har aldrig været den samme villighed til et kompromis som nu. Alle kommer til at give sig - og der vil blive hårde forhandlinger til det sidste. Men der skal nås et resultat nu. Ellers spiller IMO sig selv af banen som skibsfartens nødvendige globale regulator på klimaområdet,” siger Maria Skipper Schwenn.

Relateret indhold

28.05.2024Maritimedanmark.dk

Planklagenævn bremser havneudvidelse

28.05.2024Maritimedanmark.dk

Cadeler fik underskud i 1. kvartal

25.05.2024Maritimedanmark.dk

Erfaren lods advarede om faren for brokollision i årevis

24.05.2024Maritimedanmark.dk

Afhøringerne af fem drabs-tiltalte fiskere afsluttet

24.05.2024Maritimedanmark.dk

Søværnet og fregat-besætning hædret med Søfartsprisen 2024

24.05.2024Maritimedanmark.dk

Krydstogtnetværk får nyt navn og udvidet formål

24.05.2024Maritimedanmark.dk

Uroen i Det Røde Hav sender fragtraterne markant i vejret

23.05.2024Maritimedanmark.dk

Nye kræfter i Danske Rederiers bestyrelse

Jobmarked

Se alle

MARPRO Search & Selection

Marine Operator

Join Unifeeder as a Marine Operator and embark on an exciting career in the dynamic world of shipping! If you're an experienced navigator or have a background in operational shipping, this opportunity in Aarhus is perfect for you.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fjord1

Vil du arbeide saman med oss på sjøen?

Fjord1 søker no etter dyktige vikarar til eit breitt spekter av sommarjobbar og vikariat innan navigasjon, matros, maskin og catering. Vårt behov er omfattande og strekker seg geografisk langs heile norskekysten.

Område

Norge

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Spændende og udfordrende job på Grønlands mest unikke arbejdsplads til søs – Kok søges til passagerskibet Sarfaq Ittuk.

Højsæsonen er så småt skudt i gang og vi søger derfor en engageret kok, der sammen med skibet Køkkenchef og ungkok kan være med til, at give gæsterne en uforglemmelig oplevelse ombord på Sarfaq Ittuk.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fjord Line Danmark

Kok

Da sommersæsonen nærmer sig skal Fjord Line bruge ekstra besætning til vores hold af Superhelte. Derfor søger vi dygtige kokke, som ønsker at prøve kræfter med livet til søs, samt opleve en helt ny type af frihed.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fjord Line Danmark

Juniormester

Fjord Line søger lige nu en juniormester, der er klar til at opnå sin sejltid.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Søfartens Ledere

Dygtig og erfaren faglig sekretær/faglig konsulent til Søfartens Ledere

Er du en stærk forhandler med en passion for ansættelsesretlige problemstillinger samt rådgivning til medlemmer? Hvis ja, så søg stillingen her og vær med til at gøre en forskel for lederne i det maritime Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.06.2024

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektør til Søfartsstyrelsen

Vil du være en del af Søfartsstyrelsens arbejde med at påvirke fremtidens rammer for skibsfartens grønne omstilling og teknologiske udvikling?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

28.05.2024

Færgesekretariatet

Sekretariatschef

Færgesekretariatet søger en ny sekretariatschef.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

02.06.2024

Søfartsstyrelsen

Søfartsstyrelsen søger en projektleder

Søfartsstyrelsen søger en projektleder til Regulatory Future Lab (Future Lab)

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

29.05.2024

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (GOC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A2, A3 eller A4 (MF/HF m.m.)

Dato

06.06.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.08.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark