Danske rederier fatsholder valutaindsejling
På trods handelskrig og den nedadgående globale vækst lykkedes det sidste år de danske rederier at fastholde valutaindsejlingen i 2018. Søfartens eksportbidrag udgjorde sidste år 188 milliarder kroner, hvilket kun er en enkelt milliard mindre end i 2017.
”Eksportniveauet er et udtryk for, at vi oplever en stabil global efterspørgsel på trods af handelskrigen mellem USA og Kina. Indtil videre har handelskrigen rykket rundt på nogle handelsstrømme, men ikke påvirket den samlede handel”, siger Jacob K. Clasen, direktør i Danske Rederier.
”På længere sigt er handelskrigen negativt for den globale økonomi, for verdenshandelen og dermed for danske rederier. Lige nu glæder jeg mig dog over at danske rederier formår at navigere sikkert igennem de globale forandringer”, siger Jacob K. Clasen.
Danmark indtager en sjetteplads i verden målt på opereret tonnage. Sammenlagt driver de danske rederier skibe med en tonnage på 61,1 millioner GT. Grækenland indtager en klar førsteplads med 163 millioner GT.
Kilde: Danske Rederier