Danske Rederier afviser EU-regler om CO2
Rumæniens kandidat til posten som transportkommissær ønsker at inddrage shipping i EU´s CO2-kvotesystem. Det kom frem på kommissærhøringen i EU-Parlamentet i går. Men det er Danske Rederier i mod. Organisationen mener, at shipping skal reguleres globalt.
Det var kendt allerede inden høringen, at kandidaten til transportkommissærposten i EU-Kommissionen, Adina-Ioana Vălean - ligesom den kommende kommissionsformand, Ursula von der Leyen, vil arbejde for at udvide EU’s CO2-kvotesytem til shippingbranchen.
“Jeg mener, at et EU-kvotesystem for den maritime sektor er absolut nødvendigt,” gentog den rumænske kandidat under høringen.
Men Danske Rederier er i mod at shipping også skal omfattes af EU´s kvotesystem. ”Helt grundlæggende, så er shipping en global branche, hvor skibsfart til og fra samt i EU kun står for omkring en 1/6 af branchens CO2-udledning. Derfor vil den klimamæssige effekt være størst ved et globalt tiltag via FN’s internationale søfartsorganisation IMO. Det er derfor vigtigt, at politikerne i EU ikke stirrer sig blinde på et europæisk kvotesystem, men ser på markedsbaserede foranstaltninger, som har potentiale til at blive løftet til globalt niveau,” siger Jens Valdemar Krenchel, sekretariatschef for Danske Rederiers Bruxelles Repræsentation.
Danske Rederier mener, at en inddragelse af skibsfarten i EU´s kvotesystem vil skabe en række problemer.
"Hvordan vil man sikre, at first movers får gevinst af deres tiltag samt at kvotehandlen ikke bliver en administrativ byrde for særligt små rederivirksomheder,” spørger Jens Valdemar Krenchel og fortsætter:
”Danske Rederier bakker fuldstændig op om at nedbringe CO2-udledningerne, og det kommer til at kræve nye brændstoffer og teknologier. Vi er klare til at reducere, men virkemidlet skal være rigtigt,” siger Jens Valdemar Krenchel.
Landene i IMO vedtog i 2018 at shippingbranchen skal nedbringe dets CO2-udledning relativt med 40% i 2030 og 50% i 2050 i forhold til udledningen i 2008.
IMO’s Marine Environment Protection Committee mødes netop i denne uge i London i dets tekniske arbejdsgruppe for at diskutere flere regulatoriske forslag til, hvordan effektivitetsmålet for 2030 kan opnås.
Kilde: Danske Rederier