Danske Maritime udsender årsberetning
Efter en årrække med historisk mange kontraheringer efterfulgt af en kriseperiode med så godt som ingen kontraheringer er skibsbygningsmarkedet ved at finde et mere stabilt leje. I Danmark er det på nybygningssiden især specialfartøjer der efterspørges, skriver Danske Maritime i sin netop udsendte årsberetning.
Den eksisterende flåde er større end nogensinde. Gennemsnitalderen på skibene er lav, og de skibe, der sejler på verdens have nu, skal sejle i mange år fremover. Det betyder travlhed for såvel reparationsværfter som leverandører af maritimt udstyr.
Skibene skal vedligeholdes, komponenter skal udskiftes og opdateres, ligesom skibene både skal overholde de krav, der stilles i forhold til miljø- og klimavenlig søtransport i dag, og være klar til at overholde de regler, der forudses at træde i kraft fremover
Danmark er blandt de globalt førende nationer inden for maritim industri, og Danske Maritime har i det seneste år udvidet sit medlemstal.
Danske Maritime arbejder for, at der ikke ydes konkurrenceforvridende støtte til skibsbygningsområdet, hverken herhjemme eller i andre lande – i overensstemmelse med den politik, der igennem mange år har eksisteret på området fra dansk side.
Du kan læse hele Danske Maritimes årsberetning for 2010-2011 HER
Kilde: Danske Maritime