Danske fingeraftryk på nye IMO regler

Ved et møde i IMO's underkomite om design og udrustning i London i sidste uge, lykkedes det at sætte flere danske fingeraftryk. Det gælder bl.a. den internationale vejledning om sejlads i Arktis.

Sejlads i arktis

Danmark havde forud for årets møde deltaget i en korrespondancegruppe, der skulle revidere IMO´s vejledning for sejlads i arktiske farvande. Gruppen havde til opgave at opdatere vejledningen på de tekniske områder samt at indarbejde sejlads i Antarktis i vejledningen. Danmark fik bl.a. opnået støtte til, at vejledningen skulle indeholde anbefale brug af isprojektører, samt at der ikke måtte benyttes åbne redningsbåde ved sejlads i polarområderne. På mødet blev arbejdet med revision af vejledningen færdiggjort med henblik på godkendelse af vejledningen ved næste møde i søsikkerhedskomiteen.

Redningsmidler

Der blev på mødet opnået enighed om et dansk forslag til en teststandard for godkendelse af redningsflåder med forlænget serviceinterval i henhold til SOLAS, kapitel III, om "novel equipment". Dette skulle sikre, at medlemsstaterne havde et ensartet grundlag for godkendelse af redningsflåder med 30 måneders serviceinterval.

Tiltag til at forhindre ulykker med redningsbåde havde længe været et fast emne på DE´s dagsorden. Det havde i den forbindelse over en lang periode været drøftet, om redningsbådskroge af ustabilt design burde udskiftes. Der var enighed om, at de kroge, der ikke levede op til en række grundlæggende sikkerhedskrav, skulle udskiftes over en årrække. Da grundlaget for en vurdering af, om krogene skulle udskiftes, burde være ensartet, blev der nedsat en korrespondancegruppe, der skulle udarbejde et udkast til vejledning til fremlæggelse på næste møde.

Revision af MODU-koden

MODU-koden havde i en årrække været under revision i DE underkomitéen. Formålet var at ajourføre den eksisterende kode i overensstemmelse med den tekniske udvikling og ændring af regler i SOLAS-konventionen.

På mødet i underkomitéen var der enighed om et endeligt udkast til en revideret kode. Udkastet videresendtes til godkendelse af IMO's Søsikkerhedskomité (MSC) og vedtagelse på på IMO's Generalforsamling (ASSEMBLY) sidst på året.

Retningslinier for sejlads med åbne vandtætte døre

MSC 83 besluttede under sit møde i København i 2007, at DE 51 skulle udarbejde retningslinier for, hvornår vandtætte døre kunne tillades at være åbne under sejlads. Udgangspunktet var, at dette kun undtagelsesvist skulle være muligt, og kun når det ansås for absolut nødvendigt af hensyn til sikkerheden for de personer, som passerede sådanne døre af hensyn til skibets drift.

Siden DE 51 i 2008 havde en korrespondancegruppe med deltagelse fra en række lande, heriblandt Danmark, arbejdet på at udvikle disse retningslinjer. På trods af en række gode fremskridt var der imidlertid fortsat en række uløste spørgsmål. Underkomitéen besluttede derfor, at korrespondancegruppen skulle fortsætte arbejdet frem til næste møde i 2010.

Udvikling af malingsstandarder til lasttanke i råolietankskibe

På DE 51 i 2008 opnåedes der principiel enighed om et udkast til en malingsstandard for korrosionsbeskyttelse af lasttanke i råolietankskibe. På DE 52 arbejdedes der videre med udestående spørgsmål i dette udkast.

Et af de væsentligste udeståender var udviklingen af en pålidelig testmetode til sikring af, at malingssystemerne opfyldte standardens krav. Underkomitéen nedsatte bl.a. derfor en korrespondancegruppe, som i samarbejde med malingsproducenterne skulle søge at udvikle en sådan testmetode inden underkomitéens næste møde i 2010. Hensigten var, at malingsstandarden blev obligatorisk hurtigst muligt herefter.

Lastvandsseparatorer

I 2007 drøftede IMO's Miljøkomité (MEPC) et forslag fra USA om at udskifte alle ældre lastvandsseparatorer over en årrække, da ældre lastvandsseparatorer ikke var i stand til at reagere på olie, der er optaget i vaskemidler m.v. (emulgerende rengøringsmidler). MEPC besluttede at lade underkomiteen for design og udstyr se på muligheder for og konsekvenser af en udskiftning samt - på foranledning af Danmark - eventuel modificering af eksisterende udstyr. Danmark havde derfor til DE indsendt et forslag om en simplificeret testmetode for supplerende udstyr. Underkomitéen støttede generelt det danske forslag, men fandt, at der var behov for en mere dybdegående drøftelse af spørgsmålet. Da der ikke til dette møde var et egentligt dagsordenspunkt til problemstillingen, blev medlemsstaterne opfordret til at fremsætte et sådant forslag til MEPC, således at sagen kunne drøftes grundigt på et kommende møde.

Overvågning og kontrol af olieudtømninger

På MEPC's møde i oktober 2008 havde Danmark fremsat et forslag til ændring af reglerne om systemer til overvågning og kontrol af olieudtømning med henblik på at forhindre forurening af havmiljøet i tilfælde, hvor udstyret ikke fungerede. Industrien havde en række bekymringer ved det danske forslag til regelændring, og en videre drøftelse af problemstillingen ville derfor kræve, at emnet blev sat på dagsordenen for DE.

Endelig var der fra dansk side tilfredshed med, at underkomitéen besluttede, at man på næste møde primo 2010 skulle behandle spørgsmålet om støj om bord på skibe. Allerede i 2007 blev det bl.a. på dansk initiativ besluttet, at man skulle arbejde med dette emne. Men på grund af andre hastende sager, havde der ikke været tid til at påbegynde drøftelsen tidligere.

Kilde: Søfartsstyrelsen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

27.10.2025RelyOn

Sponseret

RelyOn opkøber Simwave for at styrke digital maritim træning og etablere et globalt maritimt akademi

23.10.2025Maritimedanmark.dk

DSV fastholder stærk kurs - Schenker-integration kører i højt gear

22.10.2025Maritimedanmark.dk

Monjasa bliver officiel brændstofleverandør til NATO-flåden

09.10.2025Maritimedanmark.dk

Erria vinder millionkontrakt i Vietnam

02.10.2025Maritimedanmark.dk

Fusion samler kemi og energilogistik i ét brand

29.09.2025Maritimedanmark.dk

Chef for alternative brændstoffer stopper

23.09.2025Maritimedanmark.dk

Bunker Holding skifter ud i toppen

18.09.2025Maritimedanmark.dk

Nye midler til den grønne omstilling af skibsfarten

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Access to Medical Records (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about the different categories of health hazards and which hazards may be monitored by a medical surveillance program. You will be able to explain how to request medical records and identify which documents are exempt from disclosure. You will also be able to describe an employer's responsibilities regarding medical records.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course