Danske fingeraftryk på nye IMO regler

Ved et møde i IMO's underkomite om design og udrustning i London i sidste uge, lykkedes det at sætte flere danske fingeraftryk. Det gælder bl.a. den internationale vejledning om sejlads i Arktis.

Sejlads i arktis

Danmark havde forud for årets møde deltaget i en korrespondancegruppe, der skulle revidere IMO´s vejledning for sejlads i arktiske farvande. Gruppen havde til opgave at opdatere vejledningen på de tekniske områder samt at indarbejde sejlads i Antarktis i vejledningen. Danmark fik bl.a. opnået støtte til, at vejledningen skulle indeholde anbefale brug af isprojektører, samt at der ikke måtte benyttes åbne redningsbåde ved sejlads i polarområderne. På mødet blev arbejdet med revision af vejledningen færdiggjort med henblik på godkendelse af vejledningen ved næste møde i søsikkerhedskomiteen.

Redningsmidler

Der blev på mødet opnået enighed om et dansk forslag til en teststandard for godkendelse af redningsflåder med forlænget serviceinterval i henhold til SOLAS, kapitel III, om "novel equipment". Dette skulle sikre, at medlemsstaterne havde et ensartet grundlag for godkendelse af redningsflåder med 30 måneders serviceinterval.

Tiltag til at forhindre ulykker med redningsbåde havde længe været et fast emne på DE´s dagsorden. Det havde i den forbindelse over en lang periode været drøftet, om redningsbådskroge af ustabilt design burde udskiftes. Der var enighed om, at de kroge, der ikke levede op til en række grundlæggende sikkerhedskrav, skulle udskiftes over en årrække. Da grundlaget for en vurdering af, om krogene skulle udskiftes, burde være ensartet, blev der nedsat en korrespondancegruppe, der skulle udarbejde et udkast til vejledning til fremlæggelse på næste møde.

Revision af MODU-koden

MODU-koden havde i en årrække været under revision i DE underkomitéen. Formålet var at ajourføre den eksisterende kode i overensstemmelse med den tekniske udvikling og ændring af regler i SOLAS-konventionen.

På mødet i underkomitéen var der enighed om et endeligt udkast til en revideret kode. Udkastet videresendtes til godkendelse af IMO's Søsikkerhedskomité (MSC) og vedtagelse på på IMO's Generalforsamling (ASSEMBLY) sidst på året.

Retningslinier for sejlads med åbne vandtætte døre

MSC 83 besluttede under sit møde i København i 2007, at DE 51 skulle udarbejde retningslinier for, hvornår vandtætte døre kunne tillades at være åbne under sejlads. Udgangspunktet var, at dette kun undtagelsesvist skulle være muligt, og kun når det ansås for absolut nødvendigt af hensyn til sikkerheden for de personer, som passerede sådanne døre af hensyn til skibets drift.

Siden DE 51 i 2008 havde en korrespondancegruppe med deltagelse fra en række lande, heriblandt Danmark, arbejdet på at udvikle disse retningslinjer. På trods af en række gode fremskridt var der imidlertid fortsat en række uløste spørgsmål. Underkomitéen besluttede derfor, at korrespondancegruppen skulle fortsætte arbejdet frem til næste møde i 2010.

Udvikling af malingsstandarder til lasttanke i råolietankskibe

På DE 51 i 2008 opnåedes der principiel enighed om et udkast til en malingsstandard for korrosionsbeskyttelse af lasttanke i råolietankskibe. På DE 52 arbejdedes der videre med udestående spørgsmål i dette udkast.

Et af de væsentligste udeståender var udviklingen af en pålidelig testmetode til sikring af, at malingssystemerne opfyldte standardens krav. Underkomitéen nedsatte bl.a. derfor en korrespondancegruppe, som i samarbejde med malingsproducenterne skulle søge at udvikle en sådan testmetode inden underkomitéens næste møde i 2010. Hensigten var, at malingsstandarden blev obligatorisk hurtigst muligt herefter.

Lastvandsseparatorer

I 2007 drøftede IMO's Miljøkomité (MEPC) et forslag fra USA om at udskifte alle ældre lastvandsseparatorer over en årrække, da ældre lastvandsseparatorer ikke var i stand til at reagere på olie, der er optaget i vaskemidler m.v. (emulgerende rengøringsmidler). MEPC besluttede at lade underkomiteen for design og udstyr se på muligheder for og konsekvenser af en udskiftning samt - på foranledning af Danmark - eventuel modificering af eksisterende udstyr. Danmark havde derfor til DE indsendt et forslag om en simplificeret testmetode for supplerende udstyr. Underkomitéen støttede generelt det danske forslag, men fandt, at der var behov for en mere dybdegående drøftelse af spørgsmålet. Da der ikke til dette møde var et egentligt dagsordenspunkt til problemstillingen, blev medlemsstaterne opfordret til at fremsætte et sådant forslag til MEPC, således at sagen kunne drøftes grundigt på et kommende møde.

Overvågning og kontrol af olieudtømninger

På MEPC's møde i oktober 2008 havde Danmark fremsat et forslag til ændring af reglerne om systemer til overvågning og kontrol af olieudtømning med henblik på at forhindre forurening af havmiljøet i tilfælde, hvor udstyret ikke fungerede. Industrien havde en række bekymringer ved det danske forslag til regelændring, og en videre drøftelse af problemstillingen ville derfor kræve, at emnet blev sat på dagsordenen for DE.

Endelig var der fra dansk side tilfredshed med, at underkomitéen besluttede, at man på næste møde primo 2010 skulle behandle spørgsmålet om støj om bord på skibe. Allerede i 2007 blev det bl.a. på dansk initiativ besluttet, at man skulle arbejde med dette emne. Men på grund af andre hastende sager, havde der ikke været tid til at påbegynde drøftelsen tidligere.

Kilde: Søfartsstyrelsen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

05.12.2025Maritimedanmark.dk

Monjasa tager crew-management in-house

03.12.2025ME PRODUCTION A/S

Sponseret

ME Production at Marintec China 2025

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Ny leder til Nordjysk Brand- og Redningsskole

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Kamp om nye medarbejdere til Det Blå Danmark

27.11.2025Maritimedanmark.dk

Dan-Bunkering politianmeldt for krigsforbrydelser

25.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny CEO for Dan-Bunkering USA

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Nordea vil øge sit engagement i shipping

13.11.2025Maritimedanmark.dk

Rapport: Når kvinder går om bord, ændrer kulturen sig

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark