Dansk skibsfart holdt dampen oppe i 2020
Trods en nedlukket verden med meget svære vilkår for besætningsskift klarede de danske rederier sig pænt i 2020 med et eksportniveau, der næsten nåede rekordåret 2019, siger Danske Rederier. Den samlede eksport for søtransport nåede 231,8 mia. kr. mod 240, 3 mia. kr. året før, viser tal fra Danmarks Statistik.
”Da de første måneder af 2020 var gået, anede vi ikke, hvilket år vi stod foran. Vi vidste, at forsyningslinjerne skulle opretholdes, og at handelsflåden var fuldstændig afgørende. Men det var som at navigere i tyk tåge, og ingen kunne spå om det kommende år. Nu kan vi gøre status og se tilbage på et år, hvor skibsfarten stort set holdt niveauet fra 2019. Det er flot, og illustrerer at rederierne har været en af hovedårsagerne til, at vi ikke har manglet varer,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.
Blandt de store begivenheder, der påvirkede industrien, var OPEC´s boost af olieproduktionen på et tidspunkt i 1. halvår, hvor efterspørgslen var rekordlav. Det førte til historiske lave priser og opkøb der betød, at tankskibe kom i høj kurs som flydende olielagre.
Pandemien førte også til et voldsomt boom i importen af varer fra Asien, der fyldte containerskibene i en grad, der førte til meget høje rater og deraf følgende positive resultater for rederierne, bl.a. Maersk.
Omvendt var passagertrafikken på udenrigsfærgerne voldsomt påvirket af rejserestriktioner med negative resultater til følge.
”Selv uden coronavirus var 2020 et begivenhedsrigt år. Der var præsidentvalg i USA, brexit blev effektueret, og handelskrigen mellem USA og Kina rasede fortsat. Det er alle begivenheder, der kan give ustabilitet på verdensmarkedet, men på trods af det, er danske rederier mere eller mindre styret lige igennem,” siger Anne H. Steffensen.
Kilde: Danske Rederier.