Dansk særkrav bliver internationalt

Endnu et dansk særkrav er på vej til internationalisering. Underkomitéen om brandbeskyttelse i FN’s søfartsorganisation (IMO) blev på sit seneste møde enige om et forslag.

Flugtveje fra maskinrum Der var fremsendt to forskellige forslag vedrørende flugtveje fra maskinrum: et fra Danmark og et fra Bahamas m.fl. Der var stor enighed om at færdiggøre dette punkt og at give maskinbesætningsmedlemmer større mulighed for at kunne komme ud af maskinrummet i tilfælde af brand. Man blev enige om et ændringsforslag til SOLAS kapitel II-2, regel 13.4, som indfører krav om to flugtveje fra maskinkontrolrum og hovedværkstedet i maskinrummet samt beskyttelse af trapper, der udgør en del af en flugtvej, med en stålplade på undersiden. Man blev også enige om at foreslå ens regler for både passager- og lastskibe. Ændringerne blev fremsendt til MSC 92 til godkendelse. Man enedes endvidere om, at reglerne skulle gælde for nye skibe. Reglerne svarer i høj grad til de hidtidige danske særkrav om udgange fra maskinrum.

Brug af GRP (glassfibre reinforced plastic) i skibe Der var fremsendt flere forslag til underkomitéen om anvendelse af GRP i skibes konstruktion, hvorfor dette emne blev drøftet grundigt. Også på dette punkt spændte holdningerne fra støtte til forslagene til skepsis mod igen at indføre brandbare materialer i skibe, der kan udvikle giftig røg. På baggrund af drøftelserne blev man enige om at etablere en korrespondancegruppe, der skulle arbejde videre med udviklingen af en vejledning til anvendelse for i forbindelse med vurdering og test af FRP-konstruktioner, når SOLAS regel II-2/17 anvendes. Korrespondancegruppen skulle rapportere til næste møde i underkomitéen.

Inertgassystemer i tankskibe Underkomitéen var tidligere blevet enig om at foreslå indførelse af krav om inertgassystemer i tankskibe med en bruttotonnage over 8000, men der udestod en del arbejde, idet forslaget indebar konsekvensrettelser i FSS-koden og kemikalieskibskoden (IBC-koden). På dette møde blev man færdig med disse konsekvensrettelser, og der blev fremsendt et forslag til nye SOLAS-regler samt rettelser til FSS-koden og IBC-koden til MSC 92 og MEPC 65 med henblik på godkendelse; kravene skulle kun omfatte nye skibe.

Brandbeskyttelse af dækslast Underkomitéen havde tidligere drøftet et forslag om at kræve yderlige brandslukningsudstyr i skibe, der transporterer containere i fem eller flere lag på dæk. Dette forslag var ligeledes blevet behandlet i en korrespondancegruppe, der havde arbejdet siden forrige møde. På dette møde blev man enige om at fremsende et forslag til MSC til godkendelse om, at alle nye skibe, der er indrettet til transport af containere på dæk, skulle have mindst en ”water mist”-lanse om bord til slukning af brande i containere, samt at nye skibe, der er indrettet til transport af containere i fem eller flere lag, endvidere skulle have mobile vandmonitorer om bord beregnet til placering mellem containerstakkene i tilfælde af brand for at hindre en brand i at sprede sig til containerstakkene foran og bagved den brændende stak.

Skibe, der transporterer biler, der anvender brint eller komprimeret naturgas til fremdrivning Underkomitéen udarbejdede også et forslag til nye skærpede krav til lastskibe, der transporterer biler (bilskibe), der anvender brint eller komprimeret naturgas til fremdrivning. Forslaget indeholdt bestemmelser om, at elektrisk udstyr og ventilationssystemer skulle være certificeret til brug i eksplosive luftblandinger, der indeholder metan. Forslaget, som omfatter nye skibe, blev sendt til MSC 92 til godkendelse, og underkomitéen enedes om, at der på det næste møde ligeledes skulle udarbejdes en vejledning for eksisterende skibe.

Kilde: Søfartsstyrelsen

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Wrist køber op i USA

17.12.2025Maritimedanmark.dk

Norden indgår årets anden logistik­kontrakt

10.12.2025Maritimedanmark.dk

MARTEC lancerer ny diplomuddannelse

05.12.2025Maritimedanmark.dk

Monjasa tager crew-management in-house

03.12.2025ME PRODUCTION A/S

Sponseret

ME Production at Marintec China 2025

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Ny leder til Nordjysk Brand- og Redningsskole

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Kamp om nye medarbejdere til Det Blå Danmark

27.11.2025Maritimedanmark.dk

Dan-Bunkering politianmeldt for krigsforbrydelser

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Slips, Trips and Falls (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you learn about how to prevent slips, trips, and falls by understanding the associated hazards, relevant tools and equipment, and effective safety practices.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Social Responsibility Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with an awareness of safe work practice responsibilities and the importance of positive attitude, good communication and respect. The course will also provide information on how to identify different types of harassment and discrimination and practical steps for responding, how to explain hazard communication and the risks associated with substance abuse and how to identify examples of good sanitary practice.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stroke Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The course includes information on the prevention and awareness of strokes. Also covering the symptoms of a stroke and how you can help if you recognize that someone is having a stroke.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Task Risk Assessment (TRA) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This task risk assessment course is suitable for all current or potential members of task risk assessment teams. The course includes information identification of all hazards associated with the work, what a TRA is, how and when it should be carried out and the responsibilities of each person within the process.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Transportation of Dangerous Goods by Sea (E-learning course - afholdes løbende)

This course is suitable for anyone involved in the transportation of dangerous goods by sea. It includes information on the legal responsibilities for transportation of dangerous goods or hazardous materials via sea and the special considerations that need to be taken.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course