Dansk særkrav bliver internationalt

Endnu et dansk særkrav er på vej til internationalisering. Underkomitéen om brandbeskyttelse i FN’s søfartsorganisation (IMO) blev på sit seneste møde enige om et forslag.

Flugtveje fra maskinrum Der var fremsendt to forskellige forslag vedrørende flugtveje fra maskinrum: et fra Danmark og et fra Bahamas m.fl. Der var stor enighed om at færdiggøre dette punkt og at give maskinbesætningsmedlemmer større mulighed for at kunne komme ud af maskinrummet i tilfælde af brand. Man blev enige om et ændringsforslag til SOLAS kapitel II-2, regel 13.4, som indfører krav om to flugtveje fra maskinkontrolrum og hovedværkstedet i maskinrummet samt beskyttelse af trapper, der udgør en del af en flugtvej, med en stålplade på undersiden. Man blev også enige om at foreslå ens regler for både passager- og lastskibe. Ændringerne blev fremsendt til MSC 92 til godkendelse. Man enedes endvidere om, at reglerne skulle gælde for nye skibe. Reglerne svarer i høj grad til de hidtidige danske særkrav om udgange fra maskinrum.

Brug af GRP (glassfibre reinforced plastic) i skibe Der var fremsendt flere forslag til underkomitéen om anvendelse af GRP i skibes konstruktion, hvorfor dette emne blev drøftet grundigt. Også på dette punkt spændte holdningerne fra støtte til forslagene til skepsis mod igen at indføre brandbare materialer i skibe, der kan udvikle giftig røg. På baggrund af drøftelserne blev man enige om at etablere en korrespondancegruppe, der skulle arbejde videre med udviklingen af en vejledning til anvendelse for i forbindelse med vurdering og test af FRP-konstruktioner, når SOLAS regel II-2/17 anvendes. Korrespondancegruppen skulle rapportere til næste møde i underkomitéen.

Inertgassystemer i tankskibe Underkomitéen var tidligere blevet enig om at foreslå indførelse af krav om inertgassystemer i tankskibe med en bruttotonnage over 8000, men der udestod en del arbejde, idet forslaget indebar konsekvensrettelser i FSS-koden og kemikalieskibskoden (IBC-koden). På dette møde blev man færdig med disse konsekvensrettelser, og der blev fremsendt et forslag til nye SOLAS-regler samt rettelser til FSS-koden og IBC-koden til MSC 92 og MEPC 65 med henblik på godkendelse; kravene skulle kun omfatte nye skibe.

Brandbeskyttelse af dækslast Underkomitéen havde tidligere drøftet et forslag om at kræve yderlige brandslukningsudstyr i skibe, der transporterer containere i fem eller flere lag på dæk. Dette forslag var ligeledes blevet behandlet i en korrespondancegruppe, der havde arbejdet siden forrige møde. På dette møde blev man enige om at fremsende et forslag til MSC til godkendelse om, at alle nye skibe, der er indrettet til transport af containere på dæk, skulle have mindst en ”water mist”-lanse om bord til slukning af brande i containere, samt at nye skibe, der er indrettet til transport af containere i fem eller flere lag, endvidere skulle have mobile vandmonitorer om bord beregnet til placering mellem containerstakkene i tilfælde af brand for at hindre en brand i at sprede sig til containerstakkene foran og bagved den brændende stak.

Skibe, der transporterer biler, der anvender brint eller komprimeret naturgas til fremdrivning Underkomitéen udarbejdede også et forslag til nye skærpede krav til lastskibe, der transporterer biler (bilskibe), der anvender brint eller komprimeret naturgas til fremdrivning. Forslaget indeholdt bestemmelser om, at elektrisk udstyr og ventilationssystemer skulle være certificeret til brug i eksplosive luftblandinger, der indeholder metan. Forslaget, som omfatter nye skibe, blev sendt til MSC 92 til godkendelse, og underkomitéen enedes om, at der på det næste møde ligeledes skulle udarbejdes en vejledning for eksisterende skibe.

Kilde: Søfartsstyrelsen

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

16.09.2025Maritimedanmark.dk

OMT tjener styrtende på dansk fregatdesign

16.09.2025Maritimedanmark.dk

Fjordtank øger samarbejde med Bunker One

04.09.2025Maritimedanmark.dk

Maritime masterclasses i Asia House

01.09.2025Maritimedanmark.dk

Martec kursister indtager brandskole

29.08.2025Maritimedanmark.dk

Blue Water udvider på Esbjerg Havn

18.08.2025Maritimedanmark.dk

Dansk maritim datavirksomhed opkøbt af Xenata

18.08.2025Maritimedanmark.dk

DSV´s kommunikationschef stopper efter otte måneder

16.08.2025Maritimedanmark.dk

Stratosfæriske balloner kan styrke arktisk overvågning

Jobmarked

Se alle

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.10.2025

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

22.09.2025

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektører til Søfartsstyrelsen

Har du lyst til at arbejde i tæt samarbejde med det maritime erhverv? Vil du være med til at sørge for, at syn af skibe handler om sikkerhed og god service? Vil du være med til at skabe vækst? Så er du måske en af Søfartsstyrelsens nye skibsinspektører.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

27.09.2025

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle