Dansk rederi sejler til Kina på rekordtid
Det danske shippingfirma Nordic Bulk Carriers er på rekordtid sejlet gennem Nordøstpassagen nord om Rusland til Kina. Det tog kun 23½ dag, fra skibet forlod Murmansk og indtil det fredag ankom til kinesisk havn via Beringstrædet.
”Det er den hurtigste tur, et tørlastskib nogensinde har gennemført turen fra Europa til Kina nord om Rusland gennem Nordøstpassagen i Det Arktiske Hav. Vi var begunstiget af, at der næsten ingen is var. Ruten er sikrere, kortere og mere øko-venlig end traditionelle ruter. Sagt med andre ord er det en rigtig god forretning”, siger direktør Christian Bonfils fra den danske operatør, Nordic Bulk Carriers, til business.dk.
Det dansk-chartrede japanske tørlastskib, MV Sanko Odyssey, ankom kl. 12.30 lokal tid til den nordkinesiske havneby Jingdong, ledsaget af en russisk, atomdrevet isbryder.
For tørlastskibe er turen fra Europa til Asien nu meget kortere, end når man sejler gennem Suez-kanalen. For det andet sparede man masser af brændstof og udledning af CO2.
”Vi gennemførte første tur sidste år. I år har det været en fantastisk forretning. Vi sparede 1.000 ton brændstof eller tre millioner kroner frem for at sejle gennem Suez-kanalen til Kina. Desuden sparede vi 22 dages leje af skibet ved at sejle nord om Rusland”, siger Christian Bonfils til avisen.
Han vurderer, at det hovedsagelig vil være råvarer som jernmalm og kunstgødning, der de nærmeste år bliver interessant for tørlastbranchen at sejle fra Europa til Asien.
”Vi ser store muligheder. Vi kommer til at prøve os frem de næste par år for at se, hvor tidligt og hvor sent på året vi kan sejle igennem Nordøstpassagen. Med en besparelse i sejltiden på 15 til 20 dage i forhold til at sejle de traditionelle ruter, er der oplagte muligheder gennem arktisk farvand”, siger Bonfils.
Nordic Bulk Carriers håber næste år at gennemføre fire til fem ture på den nye rute.
Kilde: business.dk