Dansk rederi har designet CO2-tankskibe
Det danske rederi Dan-Unity CO2 har i samarbejde med TGE Marine udviklet designet til to CO2-tankskibe på hhv. 12.500 cbm og 22.000 cbm. Designet er principgodkendt af American Bureau of Shipping, og næste skridt er nu at finde værfter der kan bygge tankskibene.
Skibene bliver de første i verden der kan transportere CO2 i stor skala, og skal operere mellem Vesteuropa og Islands kommende Coda Terminal nær Reykjavik, der drives af Dan-Unitys partner, Carbfix.
Dan-Unity CO2, der er stiftet af Evergas og Ultragas, er det første rederi specialiseret i transport af opsamlet CO2 til lagring (CCS) og genbrug (CCU).
”Dan-Unity CO2 har taget en ledende rolle i udviklingen af de nødvendige transportløsninger, og Den Danske Maritime Fond har støttet os i vores mål med en bevilling på 2,8 mio. kroner til at udvikle skibsdesignene”, siger Steffen Jacobsen, CEO for Dan-Unity CO2.
Dan-Unity CO2 planlægger sammen med sin islandske partner Carbfix at muliggøre transport og lagring af CO2-emissioner i stor skala allerede i 2025.
CO2en vil blive opbevaret i Islands vulkanske grundfjeld og omdannet til sten inden for to år med en kapacitet på 2500 giga tons CO2 – mere end 55 år af hele klodens udledning
Derudover er Dan-Unity CO2 partner med Project Greensand, et projekt, der har til formål at validere teknisk og kommerciel gennemførlighed af CO2-lagring i den danske del af Nordsøen.
Redaktionen