Dansk flåde større end nogensinde
Handelsflåden under dansk flag har aldrig været større. Det fremgår af Skibsfarten i tal, som Danmarks Rederiforening netop har offentliggjort. I november 2013var den danske handelsflåde på 633 skibe, som er det højeste antal, siden DIS blev oprettet i 1988, og den bedste udvikling blandt landene i EU.
"Det er et udtryk for alsidigheden i dansk skibsfart, at flåden vokser med såvel containergiganter som Maersk Lines Triple-E-skibe som med højteknologiske specialfartøjer, der opererer inden for offshore-området", siger afdelingschef i Danmarks Rederiforening Jacob K. Clasen.
Der sejler både flere og større skibe under dansk flag. Den samlede tonnage under dansk flag har aldrig været højere. Den var pr. november 2013 på 14,7 millioner TDW (ton dødvægt) mod 13,7 millioner ton i 2012.
Tallene fremgår af opgørelsen Skibsfarten i tal, som Danmarks Rederiforening netop har offentliggjort. Væksten i antallet af danske skibe skyldes især tilgangen af containerskibe samt af skibe involveret i havvindmølleaktivitet og offshore supply-skibe. Danmarks Rederiforening ser med tilfredshed på udviklingen.
Kigger man også på dansk-kontrollerede skibe under udenlandsk flag samt indchartrede skibe, kontrollerer danske rederier nu i alt cirka 88 millioner TDW. Det gør Danmark til verdens femte største søfartsnation, kun overgået af Japan, Grækenland, Kina og Tyskland.
"Danske rederier har naturligvis også været påvirket af den globale afmatning og er det endnu. Men trods de seneste års nødvendige tilpasninger, fastholder og udbygger vi vores globale position og står stærkt rustet til fremtidig vækst", siger Jacob K. Clasen.
Danske redere har nybygningsordrer på 83 skibe, hvoraf en stor del erfaringsmæssigt kommer under dansk flag. Dette er et stærkt signal om, at danske redere vurderer, at der er lysere tider på vej i den internationale handel. Der er i 2013 investeret mere end fem milliarder kroner i skibe til dansk flag, fremgår det af Skibsfarten i tal.
Kilde. Danmarks Rederiforening