Dansk dykkerskib indsat mod miljøbombe
Det danske selskab JD-Contractor deltager i øjeblikket med multipurpose og dykkerskibet Vina i bjærgningen en større mængde olie fra roro-fartøjet Finnbirch, der forliste i 2006 i Østersøen. I fjor var JD-Contractor med til at bjærge 40 kubikmeter diesel- og smøreolie fra skibet. Nu skal det sidste op.
Det danske skib har forberedt operationen i et par uger, og den er rimelig kompliceret, fordi olien først skal varmes op for at blive så tyndtflydende, at det kan pumpes op fra vraget, der ligger på 80 meter vand.
Det betyder tre til fire dyk pr. dag med to dykkere ad gangen, der skal ind i vraget for at montere det krævede udstyr. Når det er sket påbegyndes opvarmningen af olien, fortæller Fredrik Lindgren fra Havs og Vattenmyndigheten i en pressemeddelelse.
“Formodningen er, at det tager omkring et døgn, inden olien er så tilpas tyndtflydende, at den kan pumpes op,” siger Fredrik Lindgren.
Under operationen vil der også blive benyttet ubemandede undervandsfartøjer, der overvåger arbejdet.
Fragtskibet Finnbirch havde omkring 540 kubikmeter olie om bord, da det forliste i en kraftig storm ud for Öland i Østersøen i efteråret 2006 på vej til Aarhus, tungt lastet med bl.a. træ, papirsruller og stålprodukter.
200 kubikmeter strømmede ud i forbindelse med forliset, mens 183 kubikmeter bunkerolie blev bjærget i 2007, men der var stadig diesel om bord.
Og i 2018 observerede den svenske kystvagt så, at skibet var begyndt at lække olie, hvorefter en operation blev sat i værk i fjor, hvor der blev bjærget 40 kubikmeter olie fra skibet. Se videoen fra det arbejde herunder.
Nu skal den sidste olie så pumpes fra skibet, der betragtes som et af de 30 mest miljøfarlige vrag i svensk farvand.
Kilde: Havs og Vattenmyndigheten