Danmark tror på flertal for klimaafgift
Senere i dag eller i morgen skal IMOs 176 medlemslande stemme om en ny grøn klimaafgift, der kræver to tredjedeles flertal for at blive vedtaget. USA er voldsomt imod forslaget, men Danske Rederier hælder alligevel til at afgiften bliver vedtaget.
”De fleste lande holder kortene ret tæt på kroppen her, så vi kan ikke være sikre på, at der bliver en aftale, før den er endeligt vedtaget”, siger Nina Porst, klimadirektør for Danske Rederier til DR Nyheder.
Støtten til klimaafgiften er smuldret, efter at den amerikanske regering har skruet op for retorikken. Groteske trusler som, at forbyde de lande der stemmer for afgiften at lægge til kaj i USA, er fløjet gennem luften.
”USA opfører sig som en bølle, som dels undergraver FN-institutioner, og som prøver at spænde ben for den første reelle bindende klimaaftale i søfarten”, siger Jeppe Juul, transportpolitisk chef for Rådet for Grøn Omstilling til DR.
Flere store maritime spillere som Frontline, Capital Group, Bahri og klassifikationsselskabet ABS har ligesom USA vendt ryggen til forslaget. Men de sidder ikke med ved bordet, når den afgørende afstemning finder sted. Her er det kun nationer der tæller. Og Danmark stemmer for forslaget.
”Det er en historisk mulighed for at gøre noget for klimaet ved, at vi kan vedtage bindende aftaler for skibsfarten”, siger erhvervsminister Morten Bødskov.
For at komplicere beslutningsgangen yderligere, har USA i samarbejde med Saudi Arabien i sidste øjeblik rejst krav om, at beslutningen om at indføre klimaafgiften ikke som hidtil skal implementeres med stiltiende accept, men med eksplicit accept - en langt mere bureaukratisk fremgangsmåde, der indebærer en risiko for at beslutningen aldrig bliver ført ud i livet.
-mauh