Danmark satser på grønne brændstoffer
Regeringen vil med et nyt udspil sætte skub i produktion og forbrug af grønne brændstoffer, som bl.a. kan bruges til skibsmotorer. Danmark har særligt forudsætninger for at producere grønt brændstof, og går nu ind i kapløbet om bæredygtige erstatninger for kul og olie.
”Verden råber på grønne brændstoffer. Efterspørgslen på at kunne sejle, flyve og producere klimavenligt er enorm, og Danmark har potentialet til at kunne levere. Vi investerer nu massivt i teknologi, der kan omdanne vores vindmøllestrøm til brændstof, der kan hældes på tanken på et skib eller få et fly på vingerne. Det er et afgørende skridt for Danmarks grønne omstilling, men målet er også at hjælpe resten af Europa med at sige farvel til den fossile energi”, siger klimaminister Dan Jørgensen.
Der er med ”Klimaaftale for energi og industri 2020” afsat min. 750 mio. kr. til et udbud for Power-to-X, som nu hæves til 1,25 mia. kr. Midlerne målrettes støtte til produktion af grønne brændstoffer.
Regeringen prioriterer yderligere 344 millioner til investeringsstøtte til innovative grønne teknologier og forbedrer desuden rammevilkårene for både produktion, distribution og anvendelse af Power-to-X.
”Det er et kæmpe potentiale i Power-To-X, så derfor er vi i rederierne meget tilfredse med udspillet, der vil hjælpe med at holde Danmark forrest i feltet. Vi arbejder benhårdt med vores medlemmer på at finde ud af, hvad der skal få skruen til at dreje rundt i en CO2 neutral fremtid, og der vil de helt konkrete erfaringer med e-fuels, man fremover vil kunne høste i Danmark, gøre en kæmpe forskel”, siger Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederier.
”Selvom størstedelen af skibsfartens reduktioner ikke kommer til at tælle med i vores hjemlige regnskab, er det jo for klimaet ligegyldigt, hvor reduktionerne finder sted. Jeg er derfor meget tilfreds med, at Danmark lægger en ambitiøs kurs, der forhåbentligt kan inspirere andre lande til at følge trop og starte deres egen produktion af Power-To-X brændstoffer. Det er ganske enkelt en forudsætning den grønne omstilling af skibsfarten”, siger Jacob K. Clasen.
Der skal bruges strøm til at producere Power-to-X, hvor strøm ved hjælp af elektrolyse bliver til brint. Danmark har en stor produktion af vindkraft og grøn strøm - og mere er på vej - samt et velfungerende gassystem med direkte rørforbindelse til det nordeuropæiske marked. Dermed har Danmark gode forudsætninger for et nyt industrieventyr med grønne brændstoffer.
Ud over at producere brint ved hjælp af elektrolyse, kan danske virksomheder også producere grønne gasser ud af restprodukter som gylle, madaffald og affald fra industrien. Det danske gasforbrug falder, men den gas, der er tilbage, bliver grønnere. I 2035 kan gasforbruget være helt grønt og klimaneutralt.
Gasnettet skal derfor kunne understøtte og transportere brint og andre grønne gasser - både til brug i Danmark og til eksport. Eksport er fx relevant i Sydjylland, som med en stor vindenergiproduktion og en Power-to-X- produktion i sin vorden, har god adgang til de store markeder i Nordeuropa.
REdaktionen