Danmark risikerer at misse et væksteventyr
Offshore er en vækstmotor for Danmark i disse år, men Danmark risikerer at miste væksteventyret til Tyskland, Sverige, Singapore eller andre lande, hvis de danske rammevilkår for den almindelige skibsfart ikke bliver opdateret, så de kan rumme den rivende udvikling og vækst inden for maritime tjenester på offshore-området, mener Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danmarks Rederiforening.
”Lige nu forhandles der finanslov på et tidspunkt, hvor væksten ikke ser ud til at blive helt så høj, som vi alle sammen – inklusive regeringen – havde håbet på. Derfor peger vi på muligheden for at udnytte det vækstpotentiale, som ligger i at gennemføre relativt få moderniseringer af de rammevilkår, der allerede gælder for resten af skibsfarten”, mener Anne H. Steffensen.
Offshore har en årlig omsætning på cirka 10 milliarder kroner og en beskæftigelse på cirka 20.000 personer. Mere end 5.000 nye jobs ventes på vej i løbet af få år, herunder i ”offshore-hovedstaden” Esbjerg.
Men hvis dette væksteventyr skal fastholdes i Danmark, skal søfolk, der arbejder på de nye specialskibe, omfattes af sømandsbeskatning, og specialskibe og rigge inden for offshore skal omfattes af tonnageskatten.
”Det er hverken svært eller dyrt at lave de nødvendige justeringer i rammebetingelserne, som skal til for at holde offshore-væksten i Danmark. Til gengæld er det vigtigt for dansk økonomi og dansk skibsfart – ikke blot på kort sigt, men også hvis vi på længere sigt vil fastholde, at Danmark har en særlig styrke inden for denne del af skibsfarten, som hele landets økonomi nyder godt af”, slutter Anne H. Steffensen.
Kilde: Danmarks Rederiforening