Danmark er 8.-største søfartsnation
Danmarks Rederiforening har netop offentliggjort den halvårlige publikation Skibsfarten i tal, som viser udviklingen i den danske handelsflåde. Danske rederier kom godt ud af 2014 til trods for meget svære markedsvilkår. Danmark er 8.-største søfartsnation målt ud fra opereret tonnage.
De lave fragtrater har betydet, at danske rederier i en del tilfælde ikke har fornyet eller har opsagt timecharteraftaler på skibe. Derfor har der i det seneste års tid været en nedgang i den samlede opererede tonnage i Danmark. Ikke desto mindre ligger Danmark fortsat på en 8.-plads over de største søfartsnationer målt ud fra opereret tonnage og kontrollerer 4,11 procent af den samlede handelsflåde på tværs af segmenter.
Set i forhold til Norge og Sverige har den danske handelsflåde udviklet sig meget positivt i relative termer. Det skyldes ikke mindst nettolønsordningen i DIS, der sikrer, at danske rederier har nogle konkurrencedygtige rammevilkår set i et internationalt perspektiv.
Valutaindsejlingen satte i 2014 ny rekord med 205 milliarder kroner, hvilket er en stigning på cirka to procent i forhold til året før. Valutaindsejlingen påvirkes af de tre faktorer: godsmængder, fragtrater og dollarkursen. Den stærke dollarkurs var rigtig gode nyheder for danske rederier, da langt de fleste transporter afregnes i dollars. Den høje dollarkurs slog først igennem i andet halvår i 2014, men har båret momentum med sig videre til 2015, hvor rederierne forventes at kunne nyde godt af denne hele året.
Endvidere forudsiger IMF en vækst i international handel på 3,7 procent i 2015, hvilket tegner godt for den danske valutaindsejling i 2015.
2015 er godt nok blevet indledt med de dårligste fragtrater nogensinde og massiv overkapacitet i mange segmenter, men der er også positive økonomiske tendenser i Europa, som er danske rederiers største handelsområde.
Kilde: Danmarks Rederiforening