Cosco på vej til at bestille 10 Triple E-skibe

Det kinesiske rederi Cosco vil snart bestille mindst 10 af de helt store containerskibe fra et kinesisk værft, og det ventes at betyde en samlet investering på 1,4 milliarder dollar. Cosco har hidtil tøvet med at følge i konkurrenternes fodspor med hensyn til at bestille de helt store containerskibe.

”Cosco er del af en af verdens største shippingalliancer. Hvis denne alliance skal opbygge sit netværk og forblive i markedet mod andre grupperinger, er der ikke andet valg end at drive denne type skib”, siger Lars Jensen, direktør for SeaIntel Maritime Analysis.

Cosco er ved at vælge blandt fem kinesiske værfter, og der skulle være tale om skibe, der bliver sat ind mellem Asien og Europa. Cosco har hidtil tøvet med at bestille de store skibe, fordi rederiet er bekymret for, om man kan fylde skibene. På den anden side reducerer Triple E-skibene omkostningen ved at transportere en container henover havene med cirka 25 procent, så skal man være i stand til at konkurrere fremadrettet, skal man have skibe i Triple E-klassen, ellers mister man markedsandele.

Cosco er del af CKYHE-alliancen, som også omfatter taiwanesiske Evergreen Line og Yang Ming Marine Transport samt japanske Kawasaki Kisen Kaisha og sydkoreanske Hanjin Shipping Co. Evergreen har allerede bestilt 11 skibe med en kapacitet på 18.000 TEU hos japanske Shoei Kisen Kaisha. Disse skibe bliver leveret fra 2018 til 2019.

CKYHE konkurrerer mod 2M-alliancen mellem Maersk Line og MSC og Ocean Three, som består af CMA CGM, China Shipping Container Lines og United Arab Shipping Co.

”Alle deltager i ordrevanviddet, som betyder, at overkapaciteten i hvert fald på kort sigt vil blive et endnu større problem. Fragtraterne vil forblive lave og svingende, indtil de mindre operatører forlader Europa-Asien-ruten, og det vil tage noget tid”, siger Lars Jensen.

Kilde: Wall Street Journal

Artikler

28.05.2023| Maritimedanmark.dk

Industri

De leverer løsninger til bæredygtig skibsdrift med succes

Green Instruments, der udvikler løsninger til måling af miljøbelastningen fra containerskibe, tankskibe, krydstogtskibe m.m. oplevede en markant vækst i 2022.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Havne

Kriseramt havn fik mio-underskud i 2022

Det sidste år som selvstyrehavn gav et underskud på 13,7 mio. kr. i Hanstholm Havn, men i år er der udsigt til driftsoverskud.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

NGO´er advarer mod russisk arktis-sejlads

Rusland har meldt ud, at man forventer at påbegynde sejladser af den Nordlige Sørute mellem Asien og Europa fra 2024, og det bekymrer Clean Arctic Alliance, der frygter for en acceleration af afsmeltningen af Arktis.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

26.05.2023|Poul Breil-Hansen, Redaktør SCM.dk, Maritimedanmark.dk

Havne

Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Frivagten

Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en

Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.

Copyright 2023