CO2: Kampen om vigtige detaljer udestår

IMO besluttede i sidste uge i en vedtagelse, der hurtigt blev kaldt “uambitiøs”, hvordan skibsfarten skal nedbringe sin CO2 udledning. Men kampen er ikke slut endnu, mener Danske Rederier: Nu skal vigtige detaljer i aftalen på plads.

Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier..

På møderækken i sidste uge i IMO´s klimakomite blev det bl.a. besluttet, at eksisterende skibe skal energioptimeres for at bidrage til målet om at reducere udledningen af CO2 fra skibsfarten med 40 pct. i 2030 i forhold til 2008.

Desuden skal en række tekniske krav til skibene forbedre CO2-effektiviteten.

Men nu udestår mindre, men vigtige detaljer i de kommende tiltag, der skal fastlægges i de såkaldte guidelines, som forhandles i foråret frem mod næste møde i IMO’s klimakomite (MEPC) i juni 2021, påpeger Danske Rederier.

”Der venter et meget vigtigt teknisk benarbejde samt nogle meget vigtige forhandlinger om, hvordan vi konkret tilrettelægger indsatsen for en mere energieffektiv skibsfart. Vi skal søge indflydelse og forsøge at påvirke næste del af processen, så det kan betale sig at satse på omstillingen fra fossile til CO2-neutrale brændstoffer," siger Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier.

”Det er en hård kamp, for mange nationale hensyn og principper skal gå op i en højere enhed, men vi tror på, at IMO’s medlemslande i sidste ende vil indrette reguleringen, så den peger fremad og driver omstillingen,” siger Maria Skipper Schwenn.

Danske Rederier vil især arbejde for, at det kan svare sig at investere i de mest klimaeffektive skibe inden for det system, hvor man rangerer skibene fra A – E efter deres energieffektivitet.

”Helt grundlæggende mener vi, at man skal regulere ved at se på den samlede flåde. Det vil give rederierne incitament til at investere i de mest klimaeffektive skibe, eksempelvis skibe på nye brændstoffer. Det er de skibe, som rækker ind i fremtiden og frem mod klimaneutralitet i 2050. Desuden bør det i de kommende guidelines være meget klart, hvad konsekvensen bliver, hvis man gentagne gange får skibe placeret i de dårligste kategorier og ikke følger en plan for at forbedre dem,” siger Maria Skipper Schwenn.  

De tekniske detaljer skal være klar i april, og det er Japan, Kina og EU-Kommissionen, der er penneførere på de forskellige dele.

Kilde: Danske Rederier.

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

08.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS-skib lastet med militært udstyr grundstødte i Norge

07.12.2024Maritimedanmark.dk

Medie: USA har fulgt sagen om Yi Peng 3 tæt

07.12.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier: Egypten vigtig for dansk skibsfart

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Somaliske pirater er aktive igen

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Besætning tvunget til at evakuere tæt på Yemen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Tankskib kolliderede med containerskib i megastørrelsen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Søfartsstyrelsen på vej med digitale beviser

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Ny ejer af Oslo-ruten dropper anløb i Frederikshavn

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark