CO-Søfart: Alt er ikke sort eller hvidt

CO-Søfart har indtil nu valgt, ikke offentligt at kommentere DIS-striden mellem Søfartens Ledere og Danmarks Rederiforening. Men i en pressemeddelelse udsendt sent fredag, tager CO-Søfart nu bladet fra munden.

Plakat fra starten af DIS-kampagnen.

I pressemeddelelsen her der bl.a.:

”Som tiden de sidste par år er gået, er skattespørgsmålet for navigatørerne tilsyneladende blevet et alt eller intet spørgsmål, på hvis alter foreningen også er villig til at ofre de grundlæggende overenskomster.

I de seneste udvekslinger mellem navigatørerne og Danmarks Rederiforening på henholdsvis Søfartens Lederes hjemmeside og på Maritime Danmark, bringes ’de andre faggrupper’ igen og igen ind i diskussionen.

I CO-Søfart har vi meget længe holdt os tilbage med at sige offentligt hvad vi mener om situationen, men tiden er nu inde til at vi melder klart ud. Også så politikere, ministre og andre kan se, at vi ikke alle mener hele historien kan tegnes i sort og hvidt.

Opsparingsprotokollatet 2004-2006

I 2004 indgik vi et protokollat om skattespørgsmålet med Danmarks Rederiforening, det såkaldte opsparingsprotokollat, hvorefter udeståender til den ene eller den anden side løbende skulle beregnes og akkumuleres, og når og hvis beløbet oversteg 1.000 kroner, skulle der ske kompensation. Efter kort tids betænkningstid tiltrådte også navigatørerne dette protokollat.

I 2006 blev protokollatet opsagt af de søfarendes organisationer, da især Søfartens Ledere ønskede beløbet (443 kr.) udbetalt hurtigst muligt.

Ingen forpligtende matematisk binding

For så vidt angår Danmarks Rederiforening (langfarten) har der aldrig eksisteret en matematisk forpligtende binding mellem skatteudvikling og lønudvikling i DIS. Da DIS-lønningerne første gang blev aftalt i 1988-89, blev de principielt matematisk beregnet i forhold til skattesystemet dengang. Herudover blev det, i tråd med hvad politikerne bag DIS havde forudsat, aftalt i et sideprotokollat at "parterne skulle mødes hvis der skete væsentlige omlægninger i skattesystemet". Hverken mere eller mindre.

For så vidt angår Bilfærgernes Rederiforening er præmisser og system helt anderledes, og udgør sin egen historie.

Tidligere kompensationer

Det er korrekt at Danmarks Rederiforening ved flere lejligheder siden 1988-89, i overensstemmelse hermed, har indvilget i at indlede skattekompensationsdrøftelser, som efterfølgende har ført til konkrete aftaler. Det er, efter vores opfattelse, ikke korrekt når navigatørerne hævder at med opsigelse af skatteprotokollatet i 2006, foreligger der en situation hvor vi blot har retskrav på krone til krone kompensation for udviklinger i skattesystemet (for langfartens vedkommende).

Skat og overenskomstforhandlinger hver for sig

Der har været og er fortsat CO-Søfarts holdning at forhandlinger om skattekompensation og overenskomstforhandlinger er to adskilte størrelser som ikke kan eller bør blandes sammen.

Stadig mødeforpligtelse

Vi er ikke enige med Danmarks Rederiforening, når det hævdes, at med opsigelse af opsparingsprotokollatet foreligger der ikke længere nogen forpligtelse til at mødes og drøfte evt. skattekompensationer. Med opsigelse af protokollatet vendte vi tilbage til situationen fra før 2004, hvor de originale aftaler fra 1988-89 træder i kraft, nemlig at parterne (på begæring) skal mødes og drøfte konsekvenser af "større" ændringer i skattelovgivningen".

”Det er CO-Søfarts opfattelse, at begge sider i erhvervet burde sætte sig sammen i rolig og pragmatisk ånd, og forsøge at finde en løsning på spørgsmålet om relationer mellem DIS-lønninger og personskattesystemet”, siger Ole Philipsen, formand for CO-Søfart.

”Det er vigtigt for roen og stabiliteten i erhvervet, at der findes en langtidsholdbar løsning, som både vægter at sikre hensynet til realhyren for den søfarende, og samtidig med erkendelse af at skattekompensationer i DIS er en direkte lønudgift for arbejdsgiveren, og dermed også har betydning for de danske søfarendes konkurrencedygtighed. Der er i denne forbindelse al mulig grund til at understrege, at spørgsmålet om skattekompensationer ikke ændrer en tøddel ved de udenlandske søfarendes lønninger”, siger Ole Philipsen

Kilde: CO-søfart

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

12.06.2025Maritimedanmark.dk

Stigende spænding i Mellemøsten

12.06.2025Maritimedanmark.dk

Slæbetrosse overført til Wan Hai-503

12.06.2025Maritimedanmark.dk

Dronemistanke mod russiske handelsskibe

11.06.2025Maritimedanmark.dk

Indberetning om dårligt arbejdsmiljø i stort rederi

10.06.2025Maritimedanmark.dk

Scandlines ombygger to færger til hybriddrift

10.06.2025Maritimedanmark.dk

Brændende containerskib driver ud for Indien

07.06.2025Maritimedanmark.dk

Den kolde kæde: Branchefolk vil sænke temperaturen med 3 grader

05.06.2025Maritimedanmark.dk

Nul-emissionskrav i norske verdensarvsfjorde fra 2026

Jobmarked

Se alle

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

07.08.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Second Officer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Third Engineer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Skoleskibet Danmark

Uddannelseskoordinator til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger uddannelseskoordinator til rederiet. Skoleskibet DANMARK er et unikt skib i en moderne verden, hvor en historisk silhuet danner rammen om en nutidig maritim uddannelse for velfungerende unge i alderen 17-25 år. Skibet sejler tre togter om året med 80 elever pr. togt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.06.2025

Molslinjen A/S

MOLSLINJEN søger befarne Skibsassistenter

Vil du være en del af vores stærke team, hvor vi altid løfter i flok? Og ønsker du en hverdag til søs, men stadig have mulighed for at komme hjem hver dag?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Hjarnø Færgefart S/I søger ny overfartsleder

Hjarnø Færgefart søger en udadvendt og serviceminded overfartsleder til at stå for den daglige ledelse og drift af vores lille færge M/F Hjarnø samt Cykelfærgen Lille Hjarnø. Du skal lede et lille team af dygtige og erfarne medarbejdere på 4 færgefører og 6 billettører. Du vil som overfartsleder dele din arbejdstid mellem administration og sejlads (24 timers vagter) og derfor er sønæringsbevis som minimum bedstemand en nødvendighed.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Medical Pandemic Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to give you an awareness of medical pandemics, how they work and groups can respond to them.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Mental Health Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with a basic knowledge of mental health problems that can arise in the workplace, the symptoms of a mental health issue and how a mental health problem can be treated. You will learn about how poor mental health can impact the workplace and how companies manage mental health issues through compliance with industry legislation and regulation.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Noise Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to cover workplace noise control regulations, common hazards, exposure risks, recommended limits, and effective noise control measures.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Marine Trash and Debris Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform about the different types of marine trash and debris and the impact that it has on the environment. The course will also allow you to identify common sources and destinations of marine trash and debris and explain the laws, regulations and preventative measures that prevent trash and debris from polluting the waterways.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

Marstal Navigationsskole
Kursus
Operations in gas carriers - Company Courses

Please ask us for details and possibillities.

Dato

01.07.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal