CO 2-udslip fra ø-færger skal reduceres
Et forskerhold er i gang med at skaffe hardcore data, der skal danne grundlag for at udvikle tiltag, som kan reducere CO 2-udslip fra ø-færgerne. Der udvikles også et værktøj, der kan give navigatørerne direkte beslutningsstøtte i forhold til at sejle på den mest optimale måde.
”Alt, hvad vi gør, gør vi i samarbejde med folkene på færgerne. De kommer til at være med igennem hele processen - og skal fx hele tiden godkende, at de data, vi indsamler, er korrekte, og at de planer, vi har, er realistiske - ligesom vi forsøger at ’forstyrre’ besætningernes arbejde mindst muligt”, siger lektor Niels Rytter, Aalborg Universitet.
Første step har været at indsamle data om tre udvalgte ø-færger: Sejerøfærgen, Femøfærgen og Orøfærgen. Der er muligvis plads til et par ekstra færger i projektet.
Når det er afklaret, hvilke data der umiddelbart er tilgængelige, starter indsamlingen af resten af de nødvendige data. Denne del af processen skal efter planen være færdig til jul.
Forskernes endelige mål er at udvikle et værktøj, som direkte og intuitivt kan bruges til beslutningsstøtte for vagthavende navigatør i styrehuset.
”Vores mål er at udvikle en digital ’boks’, der kan indsamle og behandle alle de forskellige data og sætte dem sammen til et billede af, hvordan færgen sejler lige nu. Er det energieffektivt - eller kunne der være en anden fart/rute/omdrejninger osv., der under de givne sejladsforhold ville være mere energieffektiv.
Samtidig skal navigatøren kunne ’spørge’, hvad en planlagt ændring af sejladsen vil betyde mht. ankomsttidspunkt og energiforbrug”, siger Marie Lützen, docent på SDU/SIMAC.
Som en del af projektet forventer forskerne også at kunne give nogle anbefalinger til, hvilke større tiltag der - ud fra videnskabelige facts - kan betale sig at gennemføre på færgerne: akselgenerator, udskiftning af hjælpemotor med batteripakke og fuld batteridrift - ny færge eller ombygge den gamle.
Kilde: Færgesekretariatet