Canadisk malm gennem Nordøstpassagen
Nordic Olympic sejlede omkring 2. november ind i Beringstrædet efter en tur gennem Nordøstpassagen, NSR. Seks dage senere fulgte søsterskibet Nordic Oshima i kølvandet gennem strædet med jernmalm fra Baffinlands mine i Nunavut i Nord Canada, ifølge Northern Sea Route Administration.
”Vi har udført 20 operationer på NSR. Vi gennemfører to rejser på ruten i år. I 2019 håber vi, at der bliver flere”, siger administrerende direktør Mads Boye Petersen, fra Nordic Bulk Carriers til Barents Observer.
Han oplyser dog, at det er første gang, at skibet sejler fra arktisk Canada til Asien via den russiske nordlige rute. Han er optimistisk med hensyn til, at de makroøkonomiske forhold bliver bedre, og vil gøre det mere rentabelt at sejle via ruten.
Ombord på de to 225 meter lange bulkskibe var op til 80.000 tons malm fra Mary River Mine i det nordlige Canada. Skibene, begge af isklasse 1A og bygget i 2014 og 2015, tilhører Nordic Bulk Carriers. Det danske rederi, der har lang erfaring med omladninger på Nordsø-ruten.
I 2010 skrev den danske virksomhed sig ind i historiebøgerne, da dets tørlastskib, Nordic Barents sejlede fra Kirkenes i Norge, til Kina med 70.000 tons jernmalm fra Sydvaranger-minen, som det første ikke russiske tørlastskib.
Nordic Olympic og Nordic Oshima forlod i begyndelsen af oktober forlod Baffinlands havn på den nordlige spids af Baffin Island, sejlede syd om Grønland og satte derefter kurs nord om Island.
Det første fartøj er nu i den russiske havn Nakhodka, mens sidstnævnte den 15. november sejlede forbi Kamchatka med kurs for samme russiske havn, viser data fra MarineTraffic.
Redaktionen