BWS i ny russisk flodsystem transport

Blue Water Shipping har indgået en kontrakt med Baku Skibsværft om transport af to skrogsektioner fra Singapore til det nyetablerede skibsværft i Baku, Azerbaijan. BWS har gennem en årrække oparbejdet et stort knowhow omkring transporter via det russiske flodsystem

”Med chartringen af det semi-submersible fartøj til dette projekt har Blue Water Singapore i alt chartret ti semi-submersible fartøjer inden for en periode på 24 måneder", siger Jason Goh,

Blue Water Shippings Regional Managing Director for Asia Pacific.

De to sektioner vil tilsammen udgøre skroget på et nyt SCV (Subsea Construction Vessel - fartøj til undervandskonstruktion) kaldet Khankendi. Når Khankendi er færdigkonstrueret, bliver fartøjet tilknyttet Shah Deniz-oliefeltet, som ligger omtrent 70 kilometer fra kysten i den azerbaijanske sektor af Det Kaspiske Hav. Blue Water har særlig interesse i området og har i årtier været involveret i transporter gennem det russiske flodsystem via et stærkt set-up i den kaspiske region.

Skrogsektionerne bliver transportert ombord på et semi-submersible fartøj fra Singapore og gennem Suez til Sortehavet. Herfra tager en række slæbebåde over og wet-tower sektionerne gennem det russiske flodsystem Volga-Don og dets 18 sluser. Ved ankomsten til det Kaspiske Hav fortsætter transporten med nogle andre slæbebåde, som klarer den sidste del af turen fra Astrakhan til Baku.

Hver sektion måler 140 meter i længden, 16 meter i bredden og 17 meter i højden. Vægten er 5.400 metriske tons per sektion. Transporten sætter rekord for det længste gods, som nogensinde er transporteret igennem Volga-Don. Den tidligere rekord blev sat i 2007, da Blue Water transporterede to lignende sektioner med en længde på 133 meter.

Baku Skibsværft blev i 2013 indviet af Azerbaijans præsident Ilham Aliyev og er i dag det mest moderne skibsværft ved det Kaspiske Hav. Med en kajlænge på 1.200 meter og en vanddybde på 7,5 meter kan skibsværftet let akkommodere de fartøjer, som i dag opererer i Det Kaspiske Hav. Desuden har skibsværftet egen flydedok på 168 x 50 meter, som kan akkommodere fartøjer op til 23.000 tons.

Kilde: BWS

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

27.11.2025Maritimedanmark.dk

Dan-Bunkering politianmeldt for krigsforbrydelser

25.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny CEO for Dan-Bunkering USA

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Nordea vil øge sit engagement i shipping

13.11.2025Maritimedanmark.dk

Rapport: Når kvinder går om bord, ændrer kulturen sig

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Fra Bunker Holding til Dansk Erhverv

27.10.2025RelyOn

Sponseret

RelyOn opkøber Simwave for at styrke digital maritim træning og etablere et globalt maritimt akademi

23.10.2025Maritimedanmark.dk

DSV fastholder stærk kurs - Schenker-integration kører i højt gear

22.10.2025Maritimedanmark.dk

Monjasa bliver officiel brændstofleverandør til NATO-flåden

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (AST) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

At the end of this course, the learner will be able to Identify and assess risks, having the ability to select control measures.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety and Hygiene Commission (NOM-019-STPS-2011) (Adaptive) - (afholdes løbende)

Upon completion of the course the delegate will be able to: Summarize the formation of the Joint Safety and Hygiene Commission (CMSH), describe the roles and responsibilities of each member of the CMSH, explain the recommendations to improve the CMSH's operations.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace according to OSHA standards.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Passenger Ship Crisis Management and Human Behaviour - STCW Standards - (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all masters, officers and other crewmembers who are required to manage crisis situations on board passenger ships.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course