Brint og vind skal drive nyt fragtskib
Et norsk partnerskab vil udvikle, hvad de kalder “verdens første nul-emissions fragtskib”, der skal drives af to rotorsejl og en brintmotor. Efter en konkurrence om projektet landede kontrakten host det norske Egil Ulvan Rederi i Tromsø, og skibet skal efter planen være i søen i 2024.
Rederiet arbejder nu sammen med Norwegian Ship Design om at præsentere den tekniske løsning, der har fokus på energieffektivitet og reducerede brændstofomkostninger. Det er planen at udstyre skibet med to rotorsejl og en brint-drevet motor-
Skibet vil få en længde på 88 meter og en dødvægt på omkring 5.500 tons. Det vil blive udstyret med et brændstofeffektivt skrog og en køl, der skal modvirke at skibet driver.
Partnerskabet bag det kommende nul-udledende fragtskib består af HeidelbergCement i Norge og Felleskjøpet AGRI. Skibet skal, når det efter planen sættes i drift i 2024, fragte maskindele for HeidelbergCement den ene vej og korn for AGRI retur.
De to selskaber har indgået en 15-årige partneraftale om projektet, der foreløbig har fået navnet “With Orca - Powered by Nature”.
Kilde: Maritime Executive.