Brint-færge: Bunkringen tager en måned
Det gælder om at væbne sig med tålmodighed. For det tager omkring en måned at fylde tanken op med brint på MF Hydra, der i øjeblikket er i gang med at bunkre for første gang fra et specialbygget tankningsanlæg.
Det er ikke bare lige, når der skal fyldes brint på verdens første brintdrevne færge. Processen skal gå stille og roligt for at køle tank og drivstofsystem ned, når den flydende hydrogen med en temperatur på -254 grader skal påfyldes.
Norleds tekniske direktør, Erlend Hovland er stolt af at skrive maritim-teknisk historie med den brintdrevne færge. Men det er ikke sket uden udfordringer, siger han til det norske Teknisk Ukeblad.
“Ingen har gjort det her før. Der fandtes ingen regler eller standarder. Det er pionerarbejde på mange fronter. Det er heller ikke let at drive et sådan avanceret udviklingsarbejde midt under pandemien. Oven i det har vi fået Ukraine-krigen, der medfører mangel eller lang leveringstid på en del udstyr,” siger Erlend Hovland til bladet.
Og sikkerheden kom frem for alt, understreger han.
Derfor kommer færgen heller ikke i drift umiddelbart efter, påfyldningen er færdig, formentlig mellem jul og nytår på grund af de ekstra test, verificering og dokumentation, som det kræver, når man som Norled er først med teknologien.
“Vi forhaster os ikke. Vi starter ikke testsejladser og ordinær sejlads, før vi er 100 pct. sikre på, at sikkerheden er i orden,” siger Hovland.
Kilde: TU.no