BIMCO: 2018 tabsgivende for råolietankere
Begrænset vækst i udbuddet af nye skibe er den vigtigste prioritet på markedet for råolietankskibe for at ride stormen af i en tid, hvor stadig mere komplekse geopolitiske spændinger mellem stormagterne skaber hårdere modvind på efterspørgselsiden. Sådan lyder en analyse fra Peter Sand, Bimco´s chefanalytiker.
Det er spændingerne mellem USA, Kina og Iran, der sammen med nedgangen i olieproduktionen i Venezuela, er med til at gøre situationen vanskeligere på tankskibsmarkedet.
Overordnet er efterspørgslen på VLCC´ere meget svag med daglige rater, der falder under 2000 dollar/dag på et tidspunkt, hvor flåden ikke rigtigt vokser, påpeger Peter Sand i et interview med World Maritime News.
“Noget er grundlæggende ekstremt svagt. Noget af det, vi bliver nød til at fokusere på gående fremad, er stadig det faktum, at verden synes at være overforsynet med olie. Alligevel er efterspørgslen på handel mere eller mindre forsvundet på grund af faldet i olieprisen,” siger Peter Sand.
“Det eneste, der er rigtig godt, er, at efterspørgslen på olie stadig vokser, men tricket er, at den bliver imødekommet af de de olielagre, der er bygget op fra slutningen af 2014, igennem 2015 og i det første kvartal af 2016. Før disse lagre bliver nedbragt, vil vi ikke se en meget højere efterspørgsel efter tankskibe,” siger han.
Om den potentielle virkning af en øget OPEC produktion i 2019, forklarer Peter Sand, at den nøglefaktor, der skal overvejes, er forbruget, da oliemarkedet er drevet af efterspørgselssituationen.
“Det er ikke nok for dem blot at udbyde olien. Der skal være en fundamental efterspørgsel efter den. Ellers vil man blot pumpe den op og lægge den på lagre,” understreger han.
Om udsigterne til en forbedring af markedet siger Peter Sand, at 2018 vil blive et tabsgivende år for råolietankskibene. “Hvis du spørger mig om et år, vil vi forhåbentlig kunne sige, at markedet er i bedring. Vi behøver at se frem mod anden halvdel af 2019, før vi kan se markedet forbedre sig signifikant,” siger Peter Sand.
Kilde: World Maritime News