Bigdata er guld for Vestas

Mens skibsindustrien først nu for alvor er gået i gang med med digitaliserings-projekter, har vindmøllegiganten Vestas været i gang længe. De vil ikke nøjes med at sælge fysiske møller og overlade den smarte softwareudvikling til “smarte drenge fra Silicon Valley”.

“Vi mener, at hvis man ejer både det fysiske og det digitale element af et produkt, så kan man øge værdiskabelsen endnu mere, end hvis man kun ejer den fysiske komponent. Vi vil ikke bare være dem, der laver isenkrammet, og så kan der komme nogle smarte drenge fra Silicon Valley og udvikle den digitale forædling, der virkelig øger produktets værdi, og så kan de skumme fløden. Det vil vi selv.« Sådan siger Anders Rhod Gregersen, der er ansvarlig for Vestas´s afdeling for supercomputing og tung databehandling til Ingeniøren.

I skibsindustrien har i forhold til en lang række andre industrier i mange år siddet på hænderne i forhold til at udnytte digitaliseringens muligheder. Men ikke mindst A. P. Møller - Maersk´s strategi om at digitalisere, hvad digitaliseres kan, har sat gang i udviklingen.

Men Vestas fik allerede for ni år siden øjnene op for de store værdier, der ligger gemt i at udnytte bigdata og indkøbte dengang sin første supercomputer.

Sidste år købte virksomheden nummer tre.

Den første blev brugt i et forsøgsprojekt, der populært sagt skulle udarbejde “omvendte” vejrudsigter. Det vil sige vejranalyser, der på baggrund af faktiske vejrdata fra støttepunkter i alle dele af verden 17 år tilbage i tiden, nu på fem minutter kan finde ud af, hvor det vil være mest optimalt at opstille en vindmølle.

“Vi kan altså give vores kunder en meget dybere indsigt i en mølles forventede output og den turbulens, den vil opleve, og vi kan gøre det meget hurtigere end før,« understreger Anders Rhod Gregersen.

Siden det første forsøgsprojekt er vindmøllerne blev udstyret med sensorer i stor stil. Op mod 1000 sensorer på hver mølle. Det betyder, at Vestas ved hjælp af supercomputerne kan følge vindmøllerne on-line og dermed blive klogere.

“Hvis vi kan se mønstre i rådataene, så vi kan få et forvarsel om, at noget skal fikses, før det går i stykker, eller inden et lille problem bliver til et stort. Hvis vi kan se, at et oliefilter snart bliver fyldt med sand, så kan vi sende en servicetekniker ud, inden det ender med, at hele gearkassen skal skiftes. Så vi ved alt om, hvordan alle kritiske komponenter i møllerne har det, inden møllen rent faktisk får nedetid,” forklarer Anders Rhod Gregersen til Ingeniøren.

Vestas kan på den måde servicere sine kunder proaktivt i stedet for at vente på at noget går i stykker. Det giver møllerne en mindre nedetid - og dermed mere i kassen for kunderne.

Kilde: Ingeniøren.

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Ørsted sælger stort ud I Taiwan

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Vejen banet for nyt maritimt forretningsområde

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Stor fiasko for udbuddet af havvindmølleparker

19.11.2024Maritimedanmark.dk

To datakabler i Østersøen beskadiget - årsag endnu ukendt

18.11.2024Maritimedanmark.dk

Cadeler´s nyeste er klar til første indsats

11.11.2024Maritimedanmark.dk

Tyra feltet klar til maksimal produktion

08.11.2024Maritimedanmark.dk

RWE vælger Thyborøn Havn som basehavn

06.11.2024Maritimedanmark.dk

Trump-sejr betyder hård dag for Ørsted og Vestas aktien

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark