Beslutning om ny Læsø-færge sidst på året
Beslutningen om bygning af en ny og større færge til ruten Læsø-Frederikshavn bliver sandsynligvis først truffet engang i løbet af november måned. At det tager noget tid, inden Læsø Kommune er klar til sende færgebyggeriet i udbud, generer ikke Læsøs borgmester.
”Vi har haft advokater til at kigge på projektet. Nu skal der udarbejdes en nøje kravspecifikation hen over sommeren. Vi vil ikke risikere at stå med en færge, der ikke umiddelbart kan tages i brug ved levering, som det er set i andre tilfælde”, siger borgmester Tobias Birch Johansen til Maritime Danmark.
Borgmesteren forventer, at der vil gå op mod at halvt år, inden man har det materiale klart, der skal danne baggrund for prækvalifikationsrunden og det endelige EU-udbud af færgebyggeriet. Det kan dog vise sig at være en fordel.
”Det betyder ikke noget, at vi først har materialet på plads måske i løbet af november. Det giver mulighed for at se, hvordan tilskud til færgetransporten, som blev vedtaget med færgeforliget, påvirker trafiktallene. Det kan få betydning for beslutningen om den nye færges kapacitet”, siger Tobias Birch Johansen.
Færgeforliget betyder, at man i år først kun må benytte tilskuddet til at sænke billetpriserne i perioden fra den 8. august til den 31. november.
De foreløbige ønsker til den cirka 300 millioner kroner dyre færge er, at den skal kunne medtage cirka 600 passagerer og omkring 180 personbiler. Færgens overfartstid skal helst ned på en time og 15 minutter mod nu cirka 1½ time. Desuden bliver der sandsynligvis tale om et dobbelt-ender fartøj, der sejler på diesel eller gas. En dobbelt-ender færge kan spare tid, da den ikke skal vende ved havneanløb.
Færgeselskabet Læsø har blandt andet kigget på den nye Samsø-færge Prinsesse Isabella som muligt forbillede for den kommende færge. Samsø-færgen er en af de færger, der blev forsinket efter levering, da broklapperne viste sig ikke at være lange nok til at færgen kunne bruge lejerne.
Besejlingen af Læsø er dog anderledes, da der mellem Læsø og Frederikshavn passeres flere lavvandede områder, der begrænser både dybgang og hastighed, hvilket stiller anderledes krav til en ny færge.
Når færgen er klar til indsættelse i 2019, er det planen at beholde den ene af de to nuværende færger - Margrete Læsø - i reserve, med mulighed for at leje den ud til andre færgeselskaber med behov for en afløserfærge. Den anden færge, Ane Læsø, vil blive solgt.
Redaktionen