Behov for IMO-aftale om CO2-udledning
Miljøkomitéen i FN’s søfartsorganisation, IMO, mødes i næste uge. Der er lagt op til det vigtigste møde i mange år. Rederiforeningen mener, at IMO skal tage arbejdshandskerne på og fastsætte skibsfartens ”fair andel” af de samlede globale CO2-reduktioner.
”IMO har drøftet CO2 i årevis, og det er helt afgørende, at landene nu beslutter en konkret plan for at fastsætte skibsfartens andel af de globale CO2-reduktioner. Vi har brug for ambitiøse reduktionsmål, der ikke straffer de rederier, der allerede har taget initiativ til at reducere deres CO2-udslip,” Jesper Stubkjær, fungerende underdirektør i Danmarks Rederiforening.
Skibsfartens bidrag til FN’s globale klimaaftale er højt på dagsordenen i IMO’s miljøkomité, MEPC, i næste uge. FN-aftalen træder i kraft 4. november i år. Aftalen omfatter ikke skibsfart men fastslår, at alle sektorer skal levere deres fair andel af verdens CO2-reduktioner.
Rederiforeningen ser frem til, at IMO snarest får gang i debatten om, hvilke reduktionsmekanismer der skal anvendes for, at skibsfarten når i mål med de globale CO2-reduktioner. IMO bør IMO se på alle muligheder, fra tekniske tiltag til økonomiske virkemidler. Rederiforeningen støtter en afgift på brændstof via IMO.
Netop IMO-regler er afgørende, da der er behov for et globalt regelsæt, som stiller alle rederier lige. Det vil give de største miljømæssige fordele og samtidig sikre lige konkurrence.
”Vi er bekymrede for, at der vil komme regionale tiltag, hvis ikke IMO rykker på CO2-dagsordnen nu. Det kræver, at alle lande bakker op, så scenen er sat for en uge med svære forhandlinger,” siger Jesper Stubkjær.
Rederiforeningen deltager i miljømødet i IMO i London i næste uge. Her vil der også være fokus på de globale svovlkravs ikrafttrædelse, ballastvand samt vedtagelse af et globalt dataindsamlingssystem for skibsfartens CO2-udledninger.
Kilde: Danmarks Rederiforening