Bedre sikkerhed i energieffektive skibe
Et nyt projekt ved DTU Mekanik, SHOPERA, Energy Efficient Safe SHip OPERAtion, skal sikre at energieffektive skibe med mindre motorer og lavere fart stadig er manøvredygtige og sikre i hårdt vejr.
I dag skal skibene nemlig sejle langsommere og dermed have mindre motorer og mere effektive skrogforme som passer til lav fart, fordi der kom nye EU guidelines i 2012, Energy Efficiency Design Index (EEDI).
Men af hensyn til sikkerheden skal der stadig være motorkraft nok til at sejle væk fra fare i stormvejr. Den problemstilling sætter større krav til nøjagtigheden af beregningen af "Added Resistance" i bølger.
Added resistance vil sige den ekstra kraft, der skal til for at sejle i bølger i forhold til den kraft, man bruger i stille vand.
Problemstillingen er fokus for projektet, og en vigtig del af det med at sikre manøvredygtigheden i hårdt vejr. Projektet skal forbedre de eksisterende metoder til beregning af det.
Projektet skal videreudvikle simuleringssoftware som skal kunne lave effektive analyser af manøvredygtighed og dermed sikkerhed hos skibe i ugunstige vejrforhold, samtidig med at der tages højde for energieffektiviteten. De numeriske simulationer skal valideres med test i forhold til de forskellige typer af skibe og i forhold til forskellige påvirkninger af vind og høj søgang.
De testede softwareredskaber skal senere integreres i designprocessen for energieffektive lavfartsskibe. På den måde sigter projektet på at skabe en mere effektiv manøvredygtighed for skibene, samtidig med at de lever op til EEDI for new ships som implementerer EU regulativerne for energieffektivitet i skibe,.
SHOPERA projektet skal forbedre state of the art i beregning af added resistance og manøvrering af skibe ved lav fart. I løbet af projektet skal der også laves en database med resultater fra modeltankforsøg på flere skibstyper så man kan validere de numeriske værktøjer.
Når de nye softwareværktøjer på den måde er blevet valideret, så skal de integreres i designprocessen af skibe, så de nye design tager højde for en balance mellem økonomi, effektivitet og sikkerhed.
Projektet skal i sidste ende også give forslag til klare regler for hvordan man kan certificere skibe til at være sødygtige, selv om de er designet til lav fart. Regelforslaget skal afleveres til IMO, International Maritime Organization.
Kilde: DTU Mekanik