Azovske havs værste vinter i 50 år
Vinteren 2011-2012 blev den sværeste vinter i 50 år for de russiske isbrydere, der opererede i Det Azovske Hav. Den russiske isbryderflåde i området måtte udnytte deres kapacitet til de aller yderste grænser, fortæller det Føderale Agentur for Hav- og flodtransport (Rosmorrechflot).
På trods af de værste klimaforhold i Azovske Hav i de seneste 50 år, med streng frost og voldsomme blæsevejr og storme, lykkedes det rederiet Rosmorports isbrydere at sikre skibstrafikken adgangen til de regionale russiske havne uden alt for lange ventetider, skriver Rosmorrechflot.
Det føderale agentur oprettede den 3. februar en regional maritim kommission, Ice Operations Headquarters (IOHQ), med base i Taganrogs havn, . Denne skulle styre driften af isbrydere,der eskorterede handelsskibe til og fra havnene i Azovske Hav. IOHQ blev senere flyttet til havnen i Rostov-ved-Don.
Rosmorport ejer de diesel-elektriske isbrydere Kapitan Demidov, Kapitan Chudinov, Kapitan Krutov og Kapitan Moshkin, der i vinterens løb har eskorteret 760 fragtskibe til eller fra hovedsageligt de russiske havne i Azovske Hav. Ukraine har også haft flere isbrydere i området.
Flere medier fra Ukraine og andre stater omkring Sortehavet har i vinterens løb kritiseret isbrydernes indsats i Azovske Hav. Kritikken har gået på, at der ikke har været samarbejde mellem de russiske og ukrainske myndigheder om fordeling af kapaciteten.
Adskillige skibe har i vinterens løb siddet uhjælpeligt fast i isen, hovedsageligt i den ukrainske del af Azovske Hav. Flere skibe blev forladt af besætningerne der måtte søge ud på isen efter havarier, hvor hjælpen ikke kom frem.
Andre skibe måtte have betale dyrt for helikopterassistance, da de løb tør for mad, vand og brændstof, efter at have været fanget i tyk fast is i mange dage - helt op til uger – uden at kunne få isbryderhjælp.
Kilde: PortNews