APM Terminals vil investere i Latinamerika
Der er brug for flere havneinvesteringer i Latinamerika, hvis regionens infrastruktur skal kunne klare den økonomiske vækst samt befolkningsvæksten i de kommende år. Globale havneselskaber som APM Terminals er ivrige efter at investere, men bliver mødt af bureaukratiske forhindringer og folkelig modstand mod privatisering.
”Succesfulde strategier for at fremme investeringer og partnerskaber med den private sektor vil blive betydeligt vigtigere for at håndtere disse havne- og transportinfrastrukturmuligheder”, sagde Christian Møller Laursen, CFO i APM Terminals, blandt andet i en tale, han holdt på Trade Americas & Connect Americas udstilling i Miami for nylig.
Ifølge FN’s befolkningsprognoser vil Latinamerikas befolkning nå 690 millioner i 2025, næsten 200 millioner mere end det samlede EU. Til sammenligning voksede containerhåndteringen i Central- og Sydamerika kun en procent i 2013 til 45,7 millioner TEU. Brasilien, der er regionens største økonomi, håndterede 8,6 millioner TEU sidste år, cirka det samme som Antwerpen Havn.
APM Terminals vil gerne investere, men møder mange forhindringer i form af bureaukrati og politisk modstand samt modstand blandt arbejderne, der er imod privatiseringer. APM Terminals har for eksempel tidligere beskrevet, at det trak ud med at få de nødvendige byggetilladelser til byggeriet af containerterminalen i Moin, Costa Rica. Kontrakten blev oprindeligt underskrevet i marts 2012, men her i sommer oplevede Mærsk-selskabet, at en nødvendig tilladelse for tredje gang ikke er blevet givet, og dermed er selve byggeriet for tredje gang udsat. Det skulle angiveligt dreje sig om en tilladelse til at bygge en adgangsvej til containerterminalen.
APM Terminals har en ejerandel på 50 procent i containerterminalen Brasil Terminal Portuario, som åbnede sidste år i Santos, Brasilien, og vil derudover gerne deltage i koncessioner i det nordlige og nordøstlige Brasilien, når regeringen gør det muligt.
Derudover har APM Terminals terminaludviklingsprojekter undervejs i Moin, Costa Rica, og Lazaro Cardenas, Mexico, samt et opgraderingsprojekt i Callao, Peru.
Kilde: Port News