Antallet af scrubber-installationer fordoblet
Femten måneder efter at IMO 2020 svovlgrænsen blev indført, er antallet af skibe udstyret med scrubber næsten fordoblet fra 2.011 den 1. januar 2020 til 2.935 pr. 1. marts 2021, viser en opgørelse fra BIMCO.
Andelen af skibe udstyret med scrubbere fordeler sig med 15,9 pct. af alle containerskibe (28,7 pct. i teu), 11,4 pct. af tørlastskibene (22,7 pct. i dwt.) og 24,5 pct. af alle råolietankere (29,9 pct. i dwt), mens produkttankskibe med 4,2 pct. (13,4 pct. i dwt.) i mindre grad er udstyret med røgrensningsanlæg.
“Der er en klar tendens til, at det er de store skibe, der brænder mest bunker, der er blevet foretrukket til scrubber-installationer. Men det gælder for alle: når rejseomkostningerne er mindre, bliver indtjeningen højere,” argumenterer Peter Sand, BIMCO´s chef for shippinganalyse.
Hvor god en forretning det er at investere i scrubbere afhænger af prisforskellen mellem bunker med højt og lavt svovlhold. Den forskel har peaket omkring 300 dollar pr. ton for godt et års tid siden, men styrtdykkede i løbet af få uger til blot omkring 75 dollar, da oliekrigen mellem primært Saudi Arabien og Rusland betød voldsomme prisfald.
Nu ligger forskellen på mellem 100 og 130 dollar - størst i Fujairah - med Singapore på 118 dollar.
“Da prisforskellen nu synes at have fundet et stabilt leje en smule over 100 dollar/ton, er det mere sandsynligt, at skibsejere og investorer vil bestille skibe med scrubbere installeret i dag i modsætning til sidste år hvor forskellen lå under 100 dollar,” siger Peter Sand.
Kild: Bimco