Analyse: USA har brug for dansk hjælp
De amerikanske offshore fartøjer er gamle og industrien i USA er slet ikke gearet til den kommende vækst i havvindmarkedet, som den amerikanske præsident Joe Biden har annonceret. Derfor skal danske virksomheder søge amerikanske partnere for at komme ind, mener Danske Rederier.
Arkivfoto..
Ifølge en ny analyse fra Danske Rederier er de amerikanske offshore fartøjer i snit hele 14 år ældre end lignende fartøjer i Europa. Fartøjer under amerikansk flag, som tæller offshore slæbebåde, forsyningsskibe, offshore supportfartøjer og offshore installationsfartøjer, er nemlig i gennemsnit 26 år gamle. Til sammenligning er lignende fartøjer under europæiske flag - heriblandt mange under dansk flag - kun 12 år gamle i snit. ”Der er ikke tvivl om, at tilgangen til markedet i USA bliver anderledes, end vi har set i Europa. Der skal tænkes nyt ift. forretningsmodellen – og det at have en amerikansk partner vil blive en vigtig faktor. Men ser vi på vores nye analyse, så er der heller ikke tvivl om, at markedet har brug for den danske kapacitet og eksisterende teknologi”, siger Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederier.
At der skal tænkes i nye forretningsmodeller skyldes blandt andet den særlige Jones Act, der skærmer den maritime amerikanske industri, herunder havvindmarkedet mod udenlandsk konkurrence.
Det gør det svært at komme ind på det voksende marked, men foreløbig har Esvagt vist vejen ved at indgå et joint-venture samarbejde med amerikanske Crawley med henblik på at bygge og operere SOV-fartøjer.
”Det er vigtigt, at de danske havvindrederier får mulighed for at komme ind på det amerikanske marked – og derved hjælpe amerikanerne med at få gang i den grønne omstilling. Desværre spænder amerikansk lovgivning ben i den proces. Det anerkender vi – men vores appel er, at man derfra ikke gør markedsadgangen sværere, end den er i dag,” siger Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederier.
Kilde: Danske Rederier.