Analyse: Sådan rammer tsunami skibsfart
Jordskælvet og den efterfølgende tsunami er først og fremmest forfærdeligt for de mennesker, der er berørt af denne naturkatastrofe. Men katastrofen vil også få vidtgående konsekvenser for shipping. Det skriver BIMCOs shippinganalytiker Peter Sand i denne analyse.
Lige nu er det eneste der synes sikkert, at havnene i den nordlige del af landet er hårdest ramt af jordskælvet og tsunamien. Alle havne i dette område antages at være ude af drift og havnefaciliteter kan have været skyllet væk.
Normal skibsfart er stoppet på grund af katastrofen, og det vil ramme alle typer skibe. På kort sigt vil efterspørgslen efter shipping stoppe, og kun langsomt komme i gang igen, efterhånden som situationen normaliseres. På mellemlang til lang sigt vil efterspørgslen være højere på grund af genopbygning efter katastrofen.
Containerskibsfarten kan blive påvirket af manglende eksport fra de japanske fabrikker, hvilket kan få linjerederierne til at springe japanske havne over på deres rotation.
Tørlastskibsfarten kan blive påvirket på mange måder. Japan er storimportør af både korn, jernmalm, og kul til el- og stålproduktion. Flere atomkraftværker er lukket ned i dage eller uger, og mange kulfyrede kraftværker har fået ødelagt deres lagre der er oversvømmet eller skyllet væk.
Tankskibsfarten kan blive påvirket af, at flere raffinaderier er brudt i brand, hvilket kan påvirke efterspørgslen. Desuden er flere atomkraftværker lukket, hvilken kan påvirke den samlede import af olie til elproduktion.
Generelt vil både den japanske import og eksporten være påvirket af begivenhederne.
Kilde: BIMCO